36 miljoner resenärer på sexmånader – reserekord på Flix

36 miljoner resenärer på sexmånader – reserekord på Flix

+++ Med 860 miljoner euro i totala intäkter för perioden januari till juni 2023 uppnår Flix en tillväxt på 54 procent jämfört med samma period föregående år.

+++ Mer än 36 miljoner passagerare reste med Flix under denna period, en ökning med 53 procent jämfört med samma period föregående år.

+++ Positiv justerad EBITDA på 26 miljoner euro och justerad EBITDA-marginal på tre procent.

+++ Flix förväntar sig en total intäktstillväxt på 25
procent jämfört med 2022.

+++ Expansion till Finland, Grekland och Chile samt en betydande utökning av tjänsterna i Brasilien.

Över 36 miljoner resenärer reste med Flix* under januari – juni i år, en ökning med 53 procent jämfört med samma period förra året. Även bolagets totala intäkter ökade med 54 procent och uppgick till 860 miljoner euro. Det innebär att perioden har varit den mest framgångsrika i bolagets historia.

Flix rapporterar även ett positivt justerat EBITDA på 26 miljoner euro och en justerad EBITDA-marginal på tre procent. Vilket är en ökning med 85 miljoner euro jämfört med föregående år.

–Flix levererar en hållbar och lönsam tillväxt. Vi har under första halvåret i år kunnat utöka våra tjänster på nya och befintliga marknader. Vi fortsätter att vara en global framgångssaga inom travel tech, säger André Schwämmlein, VD och medgrundare av Flix.

Under årets första sex månader utökade Flix sitt nätverk och startade två nya linjer till Grekland och Finland. Bolaget utökade även sitt nätverk i Brasilien. Med verksamhet i 41 länder förväntar sig bolaget en tillväxt på 25 procent i totala intäkter och en ökad justerad EBITDA-marginal för räkenskapsåret 2023.

Ökad omsättning
Flix redovisade en betydande intäkts- och passagerartillväxt under första halvåret av 2023. Företaget redovisade också en positiv justerad EBITDA. Siffrorna inkluderar FlixBus och FlixTrain samt varumärket Kamil Koç i Turkiet och Greyhound i Nordamerika.

Europa
I Europa transporterade Flix över 24 miljoner passagerare, en ökning med 75 procent jämfört med samma period föregående år. Intäkterna uppgick till 477 miljoner euro, vilket motsvarar en tillväxt på 91 procent. Enbart i juni hade Flix över 2 000 europeiska hållplatser i sitt nätverk. I och med årets lansering av FlixBus nya linjer till Finland och Grekland täcker Flix hela det kontinentala EU-fastlandet.

Syd och Nordamerika
I USA, Kanada och Mexiko använde mer än fem miljoner passagerare FlixBus och Greyhounds tjänster, vilket motsvarar en ökning med 33 procent. Intäkterna ökade med 19 procent och uppgick till 279 miljoner euro. Även FlixBus Brasilien utökade sitt nätverk. Sammanlagt lades 35 nya städer till i sju delstater. Därmed är FlixBus nu också verksamt i nordöstra Brasilien.

Turkiet
Över 6,8 miljoner passagerare reste med Flix dotterbolag Kamil Koç. Det är en ökning med 14 procent och intäkter på 88 miljoner euro, vilket motsvarar en tillväxt på 34 procent.

Nya marknader
Senare i år lanseras FlixBus i Chile och under 2024 öppnar FlixBus verksamhet i Indien.

*FlixBus, FlixTrain, Greyhound, Kamil Koç

FlixMobility är ett globalt företag som fokuserar på smarta mobilitetslösningar. Bolaget erbjuder bekväma, prisvärda och miljövänliga resor under varumärkena FlixBus, FlixTrain, Greyhound Lines Inc och Kâmil Koç. Tack vare den smarta affärsmodellen, nätverksplaneringen och digitala plattformen har FlixMobility lyckats etablera sig som Europas största aktör inom busstrafik för långdistansresor. Sedan 2013 har FlixBus växt inom mobilitetsbranschen och därmed skapat tusentals arbetstillfällen. FlixBus fortsätter kontinuerligt att utforska mobilitetsmarknaden och 2018 lanserades FlixTrain i Tyskland samtidigt som man inledde pilotprojekt med världens första eldrivna långdistansbussar i Frankrike. Samma år startade FlixBus busstrafik i USA med mål att kunna erbjuda ett nytt attraktivt resealternativ på den amerikanska marknaden. 2021 lanserades FlixTrain i Sverige och 2022 köpte bolaget Greyhound Lines Inc.