Annorlunda resande när höstlovet närmar sig

Höstlovet är en väldigt eftertraktad tid att resa då alla skolor i Sverige har ledigt samtidigt.
I år ser resandet lite annorlunda ut för landets alla höstlovsresenärer. På bussbolaget FlixBus ser man att det lokala resandet har ökat, i år reser flest resenärer inom en radie om cirka 30 mil. En skillnad mot i fjol då flest resenärer reste till grannländerna Norge och Danmark.

Enligt bokningssiffrorna kommer flest FlixBus-resenärer att åka till Stockholm, Göteborg och Linköping. Förra året reste många resenärer även till Oslo och Köpenhamn men i och med lokala restriktioner i samband med Covid så ser FlixBus en minskad efterfrågan på resor till de nordiska grannländerna.

-Vi ser att resandet sakta återhämtar sig från i våras. Vi är inte tillbaka där vi var i fjol men vi ser att bokningarna sakta ökar. Däremot ser vi att resmönstret ändrats, i fjol reste våra passagerare längre och över gränserna men i år ser vi att fler väljer att resa mer lokalt med en restid på max
2-3 timmar, säger Kajsa Ekelund PR, chef på FlixBus.

För resenärer som oroar sig för att beläggningen är hög så rekommenderar FlixBus att resenären väljer en dag med lite lägre beläggning. Bussbolaget hänvisar även till hemsidans bokningsindikator som visar hur bokad bussen är.

-Vi vill att våra resenärer ska känna sig trygga med att resa med oss. Avgångar tidigt på veckan är oftast mindre bokade än framåt helgen, så kan man resa en måndag istället för fredag så rekommenderar vi det. Samtliga av våra bussar har WiFi, så det går bra att studera eller jobba under resan, avslutar Kajsa Ekelund.

Hit reser Svenskarna med buss. Topp fem destinationer under höstlovet.

1. Stockholm

2. Göteborg

3. Linköping

4. Jönköping

5. Norrköping

Hygien ombord: Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer gällande säkerhet och hygien ombord. Utöver de rekommendationer som Folkhälsomyndigheten ger så har vi lagt till ytterligare säkerhetsrutiner ombord.

Dessa är:

• Stänga av första två raderna på bussen.
  • Visuell validering av bussbiljetter så att två meters avstånd kan följas.
  • Möjliggöra sätesbokning för fler än ett säte. Resenären kan boka upp sitt och sätet intill för att säkerställa att hen kan resa utan granne.
  • Påstigning genom bakdörren.
  • Tillgång till handskar och mask för förare.
  • Desinfektion av bussar med städrapport.
  • Tillgång till handdesinfektionsmedel fram och bak i bussarna.
  • Utrop och information från förare med i enlighet med rekommendation från folkhälsomyndigheten.
  • Uppsatt skriftlig information på svenska och engelska med rekommendationer i enlighet med föreskrifter från Folkhälsomyndigheterna.
  • Förändrade rutiner för hantering av förlorat bagage.