Flix firar 10 år och redovisar rekordsiffror från 2022. Bolaget meddelar; Vi fortsätter expandera under 2023

Idag fyller Flix SE ("Flix"), med varumärkena FlixBus, FlixTrain, Greyhound och Kamil Koç 10 år. Vid dagens presskonferens rapporterade bolaget rekordsiffror. Med en global omsättning över 1,5 miljarder EUR och en vinst på justerad EBITDA-nivå har 2022 varit Flix mest framgångsrika år. Under fjolåret ökade bolagets intäkter med hela 185 procent jämfört med 2021. Totalt reste 60 miljoner passagerare i 40 länder med Flix. Sedan start har Flix transporterat närmare 300 miljoner resenärer.

–2022 var vårt mest framgångsrika år hittills, säger André Schwämmlein, medgrundare och VD för Flix. Resultatet visar att Flix, nu mer än någonsin, positionerat sig på en attraktiv tillväxtmarknad. Trots covidrelaterade resebegränsningar under förra årets första kvartal reste mer än 60 miljoner människor i 40 länder och på 4 kontinenter med våra bussar och tåg.

Flix tror på en 20 procentig intäktstillväxt för 2023. De kommer att fortsätta sin expansion av FlixBus och FlixTrain. Bolaget understryker att hållbarhet kommer vara kärnan i Flix SE tillväxtstrategi.

–Vi kan konstatera att vi har återhämtat oss bra efter pandemin. Vi fortsätter att stärka vår marknadsposition på etablerade marknader samtidigt som vi planerar expansion till nya länder, fortsätter Andre Schwämmlein.

Flix vision är att hållbara och prisvärda resor är en rättighet som alla ska ha tillgång till. Därför är företagets mål inte bara att växa lönsamt, utan också ansvarsfullt och hållbart.

–Att främja en grön mobilitetsrevolution har alltid varit Flix DNA. Vårt mål är att satsa på teknik som möjliggör intelligent ruttplanering, utforska och implementera alternativa drivtekniker med partners, samt sikta på att vara koldioxidneutrala senast 2050, Säger André Schwämmlein.

Rekordtillväxt under 2022

Samtidigt som FlixBus stärkte sitt varumärke i Tyskland, Frankrike, Italien och Polen, så expanderade FlixBus till nya länder som Portugal, Storbritannien och Baltikum. Totalt transporterade FlixBus och FlixTrain mer än 38 miljoner resenärer i Europa 2022.

I Turkiet kunde även Flix-ägda bussbolaget Kamil Koç redovisa fina passagerarsiffror. Med över 300 destinationer hade bolaget 13 miljoner passagerare under 2022. Turkiet är en av världens största och viktigaste marknader för långdistanstrafik med buss. Flix ambition är att stärka sin position i Turkiet och ytterligare förbättra utbudet av långdistansbussar till regioner som inte tidigare har täckts av Kamil Koç.

Nordamerika
I juli 2022 lanserade Flix SE Flix North America Inc. Bolaget ska styra de två operativa enheterna FlixBus Inc. och GLI (Greyhound Lines Incorporated) Tillsammans når de båda bolagen över 1 900 destinationer i USA, Kanada och Mexiko. Förra året reste mer än 8 miljoner passagerare med FlixBus och Greyhound i Nordamerika. Från och med i år kan resenärer boka biljetter på respektive företags hemsida eller i app.

Sydamerika
I december 2021 lanserades FlixBus i Brasilien. Kommande år planerar bolaget att fortsätta att utöka sin verksamhet i landet. Bolaget planerar även ytterligare expansion i Sydamerika där Chile blir nästa land.

FlixTrain
Även FlixTrain ingår i Flix expansionsplaner. I samband med en positiv utveckling av spårbunden trafik i Europa har den europeiska järnvägen blivit en lovande tillväxtmarknad. Sedan FlixTrain lanserades för fem år sedan har miljontals resenärer rest med FlixTrain i Tyskland och Sverige. Nyligen gick FlixTrain ut med att de kommer bli en del av ett pilotprojekt i EU-kommissionens nya satsning på långdistanståg som ska främja gränsöverskridande järnvägstrafik. Förbindelserna kommer att ske mellan Tyskland och Schweiz samt mellan Tyskland och Sverige via Danmark.

FlixMobility är ett globalt företag som fokuserar på smarta mobilitetslösningar. Bolaget erbjuder bekväma, prisvärda och miljövänliga resor under varumärkena FlixBus, FlixTrain, Greyhound Lines Inc och Kâmil Koç. Tack vare den smarta affärsmodellen, nätverksplaneringen och digitala plattformen har FlixMobility lyckats etablera sig som Europas största aktör inom busstrafik för långdistansresor. Sedan 2013 har FlixBus växt inom mobilitetsbranschen och därmed skapat tusentals arbetstillfällen. FlixBus fortsätter kontinuerligt att utforska mobilitetsmarknaden och 2018 lanserades FlixTrain i Tyskland samtidigt som man inledde pilotprojekt med världens första eldrivna långdistansbussar i Frankrike. Samma år startade FlixBus busstrafik i USA med mål att kunna erbjuda ett nytt attraktivt resealternativ på den amerikanska marknaden. 2021 lanserades FlixTrain i Sverige och 2022 köpte bolaget Greyhound Lines Inc.