Flix firar internationella bilfria dagen

Flix firar internationella bilfria dagen

Idag firar Flix internationella bilfria dagen. En årlig händelse som uppmanar människor att lämna bilen hemma och resa med hållbara transportalternativ, som buss och tåg. Kollektivt resande har inte bara positiva effekter på miljön utan samhället i stort då det sammankopplar landsbygden med storstad. Mellan januari och juni i år reste 36 miljoner passagerare med Flix, en ökning med 53 procent jämfört med samma period förra året.

–Dagligen ställs vi inför konsekvenserna av etablerade processer som blir en börda för både miljön och samhället. Höga bränslepriser begränsar människors rätt att resa och mindre samhällen blir isolerade på grund av bristande eller utebliven kollektivtrafik. Det är dags att anamma ett kollektivt tänkesätt för en hälsosammare planet. Att främja kollektivtrafik och erkänna dess betydelse är något som måste hanteras av oss som mobilitetsleverantörer, myndigheter och samhället i stort. Flix kommer att fortsätta att tillhandahålla prisvärda och hållbara resor för alla. Vi hoppas att så många som möjligt följer med och stöttar oss på vår resa, säger André Schwämmlein, VD och medgrundare av Flix.

Lättare för miljön med buss
De miljömässiga fördelarna med långväga bussresor har länge ignorerats, främst på grund av de tekniska utmaningar som branschen står inför där. Majoriteten av den långväga busstrafiken drivs på diesel. Även om det ännu inte finns några utsläppsfria lösningar för långfärdsbussar har Flix under åren samarbetat med olika partners för att testa en mängd alternativa drivmedel och bränslen som kan minska miljöpåverkan. Som ett exempel har Flix just ingått ett avtal med Scaniadär de tillsammans ska utrusta femtio bussar med Bio-LNG-teknik. Målet är att minska koldioxidutsläppen med upp till 80 procent. Flix moderna flotta, som huvudsakligen är utrustad med Euro 6-bussar, begränsar utsläppen ytterligare. Bolaget ser även till att utnyttja fordonen maximalt samtidigt som man maximerar lastfaktorn. Om man jämför en dieseldriven FlixBus med en ny personbil är det genomsnittliga utsläppet 88,3 gram CO2 per km[1], medan det genomsnittliga koldioxidavtrycket för en passagerare på en FlixBus är 26 gram CO2 per km[2].

Från landsbygd till storstad
Flix utökar kontinuerligt sitt nätverk. I år öppnade FlixBus tre nya linjer till Finland, Grekland och från Polen via Sverige till Oslo. Att förbinda landsbygden med storstadsregionen är också ett steg mot hållbart resande. Trettio procent av Flix 5 000 destinationer har en befolkning på mindre än 20 000 invånare. I Sverige har 20 procent av alla FlixBus och FlixTrain destinationer mindre än 20 000 invånare. Det innebär att Flix är en viktig aktör i att sammankoppla landsbygd med storstadsregionen.

***

[2] German Environmental Agency (UBA), 2019, and Flix Well-to-Wheel analysis, 2021.

FlixMobility är ett globalt företag som fokuserar på smarta mobilitetslösningar. Bolaget erbjuder bekväma, prisvärda och miljövänliga resor under varumärkena FlixBus, FlixTrain, Greyhound Lines Inc och Kâmil Koç. Tack vare den smarta affärsmodellen, nätverksplaneringen och digitala plattformen har FlixMobility lyckats etablera sig som Europas största aktör inom busstrafik för långdistansresor. Sedan 2013 har FlixBus växt inom mobilitetsbranschen och därmed skapat tusentals arbetstillfällen. FlixBus fortsätter kontinuerligt att utforska mobilitetsmarknaden och 2018 lanserades FlixTrain i Tyskland samtidigt som man inledde pilotprojekt med världens första eldrivna långdistansbussar i Frankrike. Samma år startade FlixBus busstrafik i USA med mål att kunna erbjuda ett nytt attraktivt resealternativ på den amerikanska marknaden. 2021 lanserades FlixTrain i Sverige och 2022 köpte bolaget Greyhound Lines Inc.