Flix startar ny expressbusslinje; Tur och retur Polen, Sverige och Norge

Flix startar ny expressbusslinje; Tur och retur Polen, Sverige och Norge

FlixBus startar en ny bussförbindelse mellan Polen, Sverige och Norge med slutdestination Oslo. Första turen avgår den 3 augusti från Krakow. Den nya linjen innebär även att städerna Karlskrona, Växjö och Värnamo läggs till i Flix bussnätverk.

Bussförbindelsen blir startskottet för en helt ny förbindelse till några av Polens mest populära turistmål som Gdańsk, Sopot och Polens näst största stad, Krakow. Tre svenska städer adderas även till nätverket, Karlskrona, Växjö och Värnamo. Dessa får en ny expressförbindelse till Polen och Norge samt till städerna Jönköping, Borås och Göteborg.

– Vi fortsätter att växa. Den nya linjen blir en prisvärd bussförbindelse för både svenskar, norrmän och polacker. Linjen innebär dessutom att städerna Karlskrona, Växjö, Värnamo, Jönköping och Borås får en direktförbindelse till Oslo, en av våra mest besökta städer, säger Kajsa Ekelund, kommunikationsansvarig på FlixBus.

FlixBus samarbete med lokala busspartners
I FlixBus affärsmodell ingår samarbete med lokala busspartners över hela världen som ansvarar för den dagliga driften. Samtliga partners kör med moderna bussar utrustade med gratis WiFi, säkerhetsbälte, toalett samt i vissa fall cykelhållare. Den första linjen till Polen kommer att trafikeras av Flix polska busspartner E-bus.

Om Linje N1202
Linjen N1202 avgår dagligen med en avgång i vardera riktningen med start den 3 augusti. I biljettpriset ingår färjeavgiften mellan Sverige och Polen med StenaLine i 2-bäddshytt.

Avgångstider: Krakow – Oslo central
Avgång, Krakow: 08.25, ankomst Karlskrona färjeterminal: 06:30, ankomst till Oslo klockan 16.55.
Pris: Från 949 kr

Stopp: Krakow, Katowice, Łódź, Ciechocinek, Toruń, Grudziądz, Gdańsk, Sopot, Gdynia, Gdynia Ferry terminal (StenaLine), Karlskrona Ferry Terminal, Karlskrona Station/Kungsplan, Växjö Station, Värnamo, Jönköping, Borås, Göteborg Landvetter Airport, Göteborg, Oslo

FlixMobility är ett globalt företag som fokuserar på smarta mobilitetslösningar. Bolaget erbjuder bekväma, prisvärda och miljövänliga resor under varumärkena FlixBus, FlixTrain, Greyhound Lines Inc och Kâmil Koç. Tack vare den smarta affärsmodellen, nätverksplaneringen och digitala plattformen har FlixMobility lyckats etablera sig som Europas största aktör inom busstrafik för långdistansresor. Sedan 2013 har FlixBus växt inom mobilitetsbranschen och därmed skapat tusentals arbetstillfällen. FlixBus fortsätter kontinuerligt att utforska mobilitetsmarknaden och 2018 lanserades FlixTrain i Tyskland samtidigt som man inledde pilotprojekt med världens första eldrivna långdistansbussar i Frankrike. Samma år startade FlixBus busstrafik i USA med mål att kunna erbjuda ett nytt attraktivt resealternativ på den amerikanska marknaden. 2021 lanserades FlixTrain i Sverige och 2022 köpte bolaget Greyhound Lines Inc.