​FlixBus får sin första Volvobuss

​FlixBus får sin första Volvobuss

Idag inviger FlixBus sin första gröna Volvobuss på sträckan Karlstad-Stockholm. Bussen är en ny Volvo 9700 som erbjuder extra rymlighet för passagerare och trafikeras av bussbolaget Larsson-Resman. Volvo Bussar är nu godkänd leverantör till FlixBus och kommer att leverera bussar efter behov.

Stockholm/Göteborg, 4 september 2020 - Volvo Bussar är en av världens ledande busstillverkare med ett starkt fokus på fordon och system för en långsiktigt hållbar kollektivtrafik. Företaget kan nu börja leverera bussar till FlixBus operatörer runtom i landet och inviger idag den första gröna Volvobussen på sträckan Karlstad-Stockholm.

Med Volvo Bussar får vi en partner som delar våra värderingar om ett hållbart resande och samtidigt har premiumbussar som passar väl in för att möta passagerarnas höga krav på komfort och säkerhet,” berättar Carl-Johan Hallström, affärsutvecklare på FlixBus.

Vi och FlixBus har samma syn på att resandet ska vara hållbart, säkert och tillförlitligt. Genom samarbetet kan vi nu utveckla detta tillsammans och på sikt är också ambitionen att stimulera till ett ökat resande med buss”, säger Jonas Pettersson, försäljningschef Syd på Volvo Bussar.

Den första bussleveransen sker till Larsson-Resman i Karlstad som är FlixBus samarbetspartner sedan 2018. Bussen är en ny Volvo 9700, 13 meter lång med 49 platser, utrustad med bl a Volvo Dynamic Steering (VDS) och adaptiv farthållare för chauffören. Sätena är rymliga och moderna och varje sittplats är utrustad med USB-uttag för passagerarna.

Relaterat innehåll