FlixBus konstaterar - Julresor bokas allt senare

Med mindre än en vecka kvar till jul kan FlixBus och FlixTrain konstatera att bokningsläget inför julledigheten är stabilt. Likt föregående år väntar resenärer in i det sista med att boka sina resor, vilket innebär att det fortfarande finns platser kvar till flera destinationer. I år är det dagarna innan jul som har flest bokningar, och då främst den 22 och den 23 december. Dessa dagar har FlixBus och FlixTrain utökat antalet avgångar.

–Vårt bokningsläge skiljer sig numera från hur det var innan pandemin då våra passagerare var ute i god tid med att boka biljetter. Under pandemin har vi sett en tydlig förändring. Numera avvaktar majoriteten in i det sista med att boka. Vi uppmuntrar de som kan att åka lite tidigare. Kan man arbeta på distans och boka sin resa några dagar innan jul och nyår så gynnas man av bättre biljettpriser och luftigare bussar och tåg, säger Kajsa Ekelund kommunikationschef på FlixBus och FlixTrain norden.

De sena bokningarna tror FlixBus kan bero på att resenärer under pandemin har blivit allt mer försiktiga med att boka resor på grund av restriktioner i samhället och myndigheternas ibland lite sena rekommendationer. Dock skiljer sig de nordiska grannländerna åt. I Danmark bokade FlixBus resenärer tidigt sina resor inför jul och nyår.

I Sverige har FlixBus linje mellan Uppsala och Kalmar flest resenärer. Tätt följt av linjen mellan Stockholm- Göteborg med stopp i Linköping, Norrköping, Jönköping och Borås. Den gränsöverskridande trafiken mellan Norge och Danmark har normalt många passagerare. Under pandemin har dessa destinationer inte haft lika många bokningar vid storhelger som jul och nyår.

–Den gränsöverskridande trafiken har rullat på bra utan förseningar vid gränsen. Vi har flera turer till bra pris under julhelgen. Då restriktioner snabbt kan ändras så rekommenderar vi att man undersöker vilka regler som gäller i det land man tänker besöka. Vår hemsida uppdateras kontinuerligt och vi följer alltid folkhälsomyndighetens råd och rekommendationer, fortsätter Kajsa Ekelund.

Även nylanserade FlixTrain har platser kvar inför julhelgen och i mellandagarna. FlixTrain, som har plats för fler passagerare än sina konkurrenter, ser en fördel med att passagerarna kan sprida ut sig på tågen.

– Under höstlovet hade vi flera slutsålda avgångar, vi tror att vi kan komma att se samma effekt under julhelgen. Än så länge finns det platser kvar till förmånliga priser. Dessutom erbjuder vi fler platser ombord, något som blir till passagerarnas fördel när många ska ut och resa samtidigt, avslutar Kajsa Ekelund.