Fotograf: Björn Dalin

FlixBus lanserar flygtransfer med Sveriges bästa priser

Lagom till sommaren lanserar FlixBus två nya linjer till Arlanda flygplats med dagliga avgångar mellan Stockholm - Arlanda och Örebro - Arlanda, via Västerås och Enköping. Som Sveriges mest prisvärda flygtransfer ska FlixBus underlätta för resenärer som vill ta sig smidigt och prisvärt till och från flygplatsen. Biljettförsäljningen startar idag och premiärturen avgår från Stockholms central respektive Örebro resecentrum den 6 maj.

Lanseringen är en del av FlixBus expansion där planen är att utöka bussnätverket med 25 procent under våren. I dagsläget trafikerar FlixBus Arlanda med sin ordinarie linjetrafik men utgår då endast från Stockholm Central. Den nya satsningen blir därmed en renodlad flygtransfer med dagliga turer anpassade för både affärs- och fritidsresenärer. Med ett biljettpris från 79 kronor blir flygtransfern Sveriges mest prisvärda förbindelse till Arlanda.

–Det är med stor entusiasm vi breddar FlixBus utbud genom att införa vår nya flygtransfer, säger Peter Ahlgren, VD för FlixBus Norden.

–Lanseringen är ett strategiskt och spännande steg för att komplettera vår befintliga verksamhet. Med denna expansion är vi stolta över att kunna erbjuda ett bredare spektrum av tillgängliga och kostnadseffektiva resealternativ till och från Arlanda. Med startpriser från endast 79 kronor, återspeglar detta vårt åtagande att göra resandet överkomligt och bekvämt för alla.

Flygtransfern avgår sju dagar i veckan var 30:e minut med en restid på 45 minuter mellan Stockholm och Arlanda. Mellan Arlanda och Örebro avgår bussarna var 90:e minut med en restid på 2 timmar och 30 minuter. Priset är 79 kronor enkel väg från Stockholm och från 179 kr från Örebro. För att särskilja linjen från FlixBus ordinarie bussverksamhet har de nya bussarna utrustats med en flygplanslogga.

Biljettförsäljning
Biljetter säljs på FlixBus hemsida, i app, ombord på bussen samt hos FlixBus återförsäljare 7-Eleven och Pressbyrån. FlixBus kommer även att ha biljettautomat på Cityterminalen och Arlanda. Då biljettförsäljningen sker på samma webbplats som FlixBus ordinarie bussverksamhet kommer bokningsprocessen underlätta för kunder som vill fortsätta sin resa med FlixBus. Biljetten är öppen +/-12h. 12h före bokad avgång samt 12h efter bokad avgång. Det innebär att resenären kan ta en senare eller tidigare avgång än vad som står på biljetten i mån av plats.

Bagage
Bagageutrymme finns under bussen. Passagerare har rätt att ta med två resväskor. Extrabagage ska anmälas vid biljettköp och betalas separat. Bussarna är utrustade med gratis wifi och toalett.

Välkänt varumärke
FlixBus finns i dag på 42 marknader och är Europas största långdistansbussbolag. I Sverige har man bedrivit bussverksamhet sedan 2017 och är ett välkänt varumärke bland såväl svenska som internationella resenärer.

Flygtransfer Stockholm – Arlanda

Start: 6 maj

Frekvens: sju dagar i veckan, 26 avgångar per dag i vardera riktningen. Under *högsäsong utökas avgångar till 33 avgångar i vardera riktningen. Första bussen till Arlanda avgår dagligen klockan 05.55 från Stockholm Cityterminal. Sista avgången från Arlanda avgår klockan 22.15 från terminal 2/4.
* Högsäsong (3/6 - 18/8)

Stopp: Cityterminalen, Sankt Eriksplan, Norra Stationsgatan, Haga Norra, Haga Södra, Järva Krog, och Frösunda, Arlanda terminal 2/4.

Restid: 45 minuter

Pris: Fast pris 79 kr enkel väg.

Flygtransfer Örebro – Arlanda

Start: 6 maj

Frekvens: Sju dagar i veckan, med upp till 13 avgångar per dag.

Stop: Örebro, Västerås, Enköping, Arlanda terminal 2/4.

Restid:
Örebro till Arlanda, 2 timmar och 30 minuter.
Västerås till Arlanda, restid cirka en timme.

Pris:
Örebro – Arlanda från 179 kronor.
Västerås – Arlanda från 149 kronor.
Enköping - Arlanda från 149 kronor.

FlixMobility är ett globalt företag som fokuserar på smarta mobilitetslösningar. Bolaget erbjuder bekväma, prisvärda och miljövänliga resor under varumärkena FlixBus, FlixTrain, Greyhound Lines Inc och Kâmil Koç. Tack vare den smarta affärsmodellen, nätverksplaneringen och digitala plattformen har FlixMobility lyckats etablera sig som Europas största aktör inom busstrafik för långdistansresor. Sedan 2013 har FlixBus växt inom mobilitetsbranschen och därmed skapat tusentals arbetstillfällen. FlixBus fortsätter kontinuerligt att utforska mobilitetsmarknaden och 2018 lanserades FlixTrain i Tyskland samtidigt som man inledde pilotprojekt med världens första eldrivna långdistansbussar i Frankrike. Samma år startade FlixBus busstrafik i USA med mål att kunna erbjuda ett nytt attraktivt resealternativ på den amerikanska marknaden. 2021 lanserades FlixTrain i Sverige och 2022 köpte bolaget Greyhound Lines Inc.