Startupbolaget FlixMobility expanderar i Sverige, får ny investerare och backas med över 5,3 miljarder kronor

Trots den värsta kris som drabbat resebranschen har moderbolaget FlixMobility, som FlixTrain och FlixBus är en del av, fått in amerikanska Canyon Partner som ytterligare investerare. Finansieringsrundan som är en blandning av eget kapital och lån uppgår till mer än 650 miljoner dollar (5,3 miljarder kronor.)

I och med Canyon Partners får FlixMobility ytterligare en stark partner och sätter därmed kurs mot framtida expansioner på befintliga och nya marknader. I samband med den nya finansieringen värderas bolaget till omkring tre miljarder dollar (25 miljarder kronor), en betydligt högre värdering än under 2019 års finansieringsrunda. Värderingen påvisar en unik affärsmodell och stärker bolagets redan befintliga investeringsstöd från företagets grundare och investerare (General Atlantic, Permira, TCV, Holtzbrinck Ventures och Silver Lake.)

– Med de senaste kapitaltillskottet ser vi positivt på framtiden och stärker vår vision att tillhandahålla hållbar mobilitet med FlixBus och FlixTrain till människor världen över, säger Jochen Engert, grundare och VD för FlixMobility. Med den nu stängda finansieringsrundan är vi väl förberedda för våra framtida internationella tillväxt- och expansionsplaner med FlixTrain och FlixBus.

Sakta öppnar buss och tågnätverken upp allt eftersom gränser öppnas och resenärer återvänder. Företaget har framgångsrikt navigerat sig igenom pandemin och har gjort stora investeringar i teknik och automatisering. Nu fokuserar bolaget på tillväxt och expansion på nya och befintliga marknader för både buss och tågtrafik.

FlixTrain till Sverige
Förutom det globala FlixBus-nätverket i 36 länder har FlixMobility också kört långdistanståg i Tyskland sedan 2018. I våras lanserade man FlixTrain i Sverige som blev bolagets första tågexpansion utanför Tyskland. Planer finns även att expandera ytterligare under förutsättning att EU fortsätter att öppna upp för en rättvis marknad där privata aktörer kan komma in och erbjuda resenärer fler hållbara kollektiva färdmedel.

– 2019 reste 62 miljoner passagerare med oss. Vi fortsätter att expandera genom att utöka våra erbjudanden på nya och befintliga marknader. Vi är övertygade om att vi kommer att kunna erbjuda grön mobilitet till ännu fler människor de närmaste åren”, säger André Schwämmlein, grundare och VD för FlixMobility.

Marknadsledande i USA, Portugal och Storbritannien
Det nya kapitaltillskottet kommer även att användas till FlixMobilitys expansion i USA, Storbritannien och Portugal. Planer finns även att ytterligare utöka sin verksamhet i Turkiet, Frankrike och Östeuropa. Dessutom planerar företaget att expandera på ytterligare marknader efter pandemin.

– Nu gasar vi! Vårt mål är att bli marknadsledande på alla våra befintliga marknader och det gäller även Storbritannien, Portugal och USA, där vi för närvarande är nummer två eller tre. Vi ser USA som en enorm potential och FlixMobilitys största marknad i framtiden, avslutar André Schwämmlein.