Julbokningarna upp med 300 procent jämfört med i fjol

Julbokningarna upp med 300 procent jämfört med i fjol

Med drygt sex veckor kvar till jul har bokningarna inför jul och nyår tagit fart hos FlixBus och FlixTrain. Bokningarna inför årets julresor har redan överstigit fjolårets med över 300 procent. Bara det senaste dygnet kan FlixBus konstatera att antalet sökningar av julbiljetter gått upp med hela 40 procent. Konkurrenternas prissättning i kombination med att svensken får allt mindre pengar i plånboken kan ligga bakom den ökade efterfrågan tror FlixBus.

FlixBus och FlixTrain kan konstatera att intresset för årets jul- och nyårsresor har startat betydligt tidigare i år än föregående år. FlixBus släppte sina julbiljetter i oktober, FlixTrain fick vänta något på grund av Trafikverkets planeringsproblematik. Trots det var FlixTrain först ut med att sälja årets jul och nyårsbiljetter mellan Stockholm och Göteborg.

–Våra resenärer har varit ute i god tid med att säkra sina biljetter inför årets största resehelg. Vi ser en stor efterfrågan efter hållbart resande till lågt pris och vi erbjuder de bästa priserna på marknaden för både buss och tåg. Med tanke på konkurrenternas prissättning i kombination med att svensken får allt mindre pengar i plånboken tror vi att fler resenärer kommer att dras till prisvärda alternativ, säger Peter Ahlgren, VD på FlixBus i Sverige.

Julresandet startar omkring den 21 december och är som störst dagen före julafton och annandag jul. FlixBus och FlixTrain har satt in extra avgångar på de mest reseintensiva dagarna. Buss och tågbolaget räknar med slutsålda avgångar innan och under julhelgen. Då julhelgen inte infaller på vardagar i år uppmuntrar FlixBus kunderna att vara ute i god tid.

– Efterfrågan kommer bara att öka ju närmre jul vi närmar oss. För oss är det positivt att allt fler bokar sina resor tidigt. Ju tidigare resenärerna bokar, desto bättre kan vi planera trafiken och desto lägre biljettpris får resenären. Vårt mål är att alla ska ha råd att resa i jul, avslutar Peter Ahlgren.

Prisexempel vecka 51

• Stockholm - Jönköping 359 kr
  • Stockholm - Linköping 249 kr
  • Göteborg - Jönköping 179 kr
  • Oslo - Göteborg: 399 kr
  • Malmö - Göteborg: 229 kr
  • Stockholm - Kalmar: 479 kr
  • Karlstad - Oslo: 259 kr

FlixTrain

Stockholm - Göteborg 399 kr

*Julbokningarna har hittills ökat med 10 procent jämfört med innan pandemin (2019).

Om Flix SE
Flix SE erbjuder klimatvänliga och prisvärda buss och tågresor via varumärkena FlixBus, FlixTrain Greyhound och Kamil Koc. Tack vare den smarta affärsmodellen, nätverksplaneringen och digitala plattformen har Flix lyckats etablera sig som Europas största aktör inom busstrafik för långdistansresor och finns i dag i totalt 36 länder. FlixBus fortsätter kontinuerligt att utforska mobilitetsmarknaden och 2018 lanserades FlixTrain i Tyskland, 2021 i Sverige. Flix har även expanderat globalt och driver nu busstrafik i USA, Kanada och Brasilien. Flix lanserade FlixTrain 2018, initierade ett pilotprojekt för helelektriska fjärrbussar 2018 och lanserade EU:s första biogasdrivna långväga bussar 2021.

Affärsmodellen
Flix ansvarar för teknikutveckling, nätverksplanering, driftkontroll, marknadsföring och försäljning, kvalitetsledning och kontinuerlig expansion. Flix betrodda partners upprätthåller den dagliga driften. Den unika kombinationen av e-handelsplattform och klassiskt transportföretag har positionerat Flix som en ledare gentemot stora internationella företag, vilket permanent har förändrat det globala mobilitetslandskapet.

För mer information, besök corporate.flixbus.com