Lämna bilen och ta cykeln på semestern, enkelt med FlixTrain och FlixBus

Lämna bilen och ta cykeln på semestern, enkelt med FlixTrain och FlixBus

Nu startar årets cykelsäsong. På buss och tågbolaget Flix kan man enkelt ta med sig cykeln på tåg och buss året runt. Cykelplatser finns på FlixTrain mellan Stockholm och Göteborg samt på Flixbus linjer Stockholm – Berlin (via Danmark), Stockholm – Hamburg (via Danmark) och Stockholm – Köpenhamn.

– När vi lanserade vår tågförbindelse, FlixTrain mellan Stockholm och Göteborg blev vi inte bara Sveriges mest prisvärda tågförbindelse. Vi blev även först med att erbjuda våra resenärer cykelplatser ombord, säger Kajsa Ekelund, kommunikationschef på FlixBus och FlixTrain Norden.

Som mest finns det upp till fyra cykelplatser ombord per avgång på FlixTrain. På FlixBus internationella linjer mellan Stockholm och Köpenhamn, Berlin och Hamburg går det att boka upp till fyra cykelplatser per buss.

–Cykelsemester har många fördelar. Det är prisvärt, miljövänligt, du får motion och upplever naturen. Planerar du en cykelsemester i södra Sverige, Danmark eller vidare ut i Europa så går det utmärkt att ta med sig cykel på resan. Från Köpenhamn har vi hela 109 destinationer att välja mellan. I Danmark är dessutom samtliga av våra bussar utrustade med cykelställ, vilket gör det enkelt att resa med cykel, fortsätter Kajsa Ekelund.

Cykla i grannlandet Danmark.
Danmark har över 12 000 km skyltade cykelleder, ett lättframkomligt och flackt landskap med vacker natur och långa kuststräckor. Det är korta avstånd till övernattning och upplevelser på vägen. Att cykla i Danmark är tryggt, lätt och roligt, säger Visit Danmark. Med FlixBus når du enkelt någon av våra många destinationer i Danmark. Ta bussen till Köpenhamn, härifrån tar man sig lätt vidare till någon av våra destinationer på Fyn, Jylland och Själland.

Hur bokar man cykelplats
När resenären lägger till en cykel i bokningsprocessen kommer de avgångar med buss eller tåg som är utrustade med cykelhållare att visas som tillgängliga för bokning. Ska man endast resa med cykel enkel väg gör man två separata bokningar, en med cykel och en utan. Finns det inte cykelställ på bussen måste cykeln gå att fällas ihop och fraktas som specialbagage.

Linjer som är utrustade med cykelplatser

FlixTrain mellan Stockholm och Göteborg

Antal cykelplatser: 2–4 per avgång

Pris: 109 kr

Mer information hittar man här: Cykeltransport | FlixTrain

FlixBus; Tur och retur Från Stockholm

Stockholm – Berlin med stopp i Norrköping, Linköping, Jönköping, Helsingborg, Malmö, Köpenhamn centralstation, Rockstock busscentral, Berlin.

Stockholm – Hamburg, nattbuss
med stopp i Skavsta flygplats, Norrköping, Linköping, Jönköping, Lund, Malmö, Köpenhamn, Hamburg.

Stockholm – Köpenhamn, med stopp i Skavsta flygplats, Linköping, Jönköping, Ljungby busstation, Helsingborg, Lund, Malmö, Köpenhamn Kastrup, Köpenhamn central. Från Köpenhamn byter du enkelt buss till någon av FlixBus 109 destinationer.

Antal cykelplatser: 4 platser per buss.

Pris: 109 kr

Mer information hittar man här: https://www.flixbus.se/service/resa-med-cykel

Cykel i Europa med FlixBus och FlixTrain (FlixTrain finns just nu endast i Tyskland och Sverige)

Majoriteten av Flix bussar är utrustade med cykelställ. Exempel på resa från Sverige vidare ut i Europa. Res mellan Sverige och Danmark. I Köpenhamn byter du smidigt till någon av våra internationella destinationer. Till exempel kan man ta nattbussen från Köpenhamn till Amsterdam, stanna i några dagar för att sedan fortsätta resan till Paris. Hela linjenätverket hittar man på www.flixbus.se.

FlixMobility är ett globalt företag som fokuserar på smarta mobilitetslösningar. Bolaget erbjuder bekväma, prisvärda och miljövänliga resor under varumärkena FlixBus, FlixTrain, Greyhound Lines Inc och Kâmil Koç. Tack vare den smarta affärsmodellen, nätverksplaneringen och digitala plattformen har FlixMobility lyckats etablera sig som Europas största aktör inom busstrafik för långdistansresor. Sedan 2013 har FlixBus växt inom mobilitetsbranschen och därmed skapat tusentals arbetstillfällen. FlixBus fortsätter kontinuerligt att utforska mobilitetsmarknaden och 2018 lanserades FlixTrain i Tyskland samtidigt som man inledde pilotprojekt med världens första eldrivna långdistansbussar i Frankrike. Samma år startade FlixBus busstrafik i USA med mål att kunna erbjuda ett nytt attraktivt resealternativ på den amerikanska marknaden. 2021 lanserades FlixTrain i Sverige och 2022 köpte bolaget Greyhound Lines Inc.