Ökad efterfrågan på resor i påsk

Ökad efterfrågan på resor i påsk

FlixBus och FlixTrain släpper vårens biljetter och utökar antalet avgångar. De senaste veckorna har FlixBus sett en ökad efterfrågan på resor och påsken ser ut att bli en intensiv reshelg. Bolaget ökar därför antalet avgångar med både tåg och buss.

Efterfrågan på hållbart resande har ökat de senaste veckorna. Inför årets påsklov ser FlixBus en markant ökning i biljettförsäljningen. Främst är det de gränsöverskridande linjerna som är populära. Men även landets mellanstora städer får en tillströmning av resenärer under påskhelgen. För att tillgodose den ökade efterfrågan sätter FlixBus och FlixTrain in fler avgångar.

– Påskhelgen är en av våra mest intensiva reshelger och det är därför naturligt att vi ökar antalet avgångar. Just nu kan vi konstatera att våra gränsöverskridande linjer går riktigt bra. Ett tydligt tecken på att vi börjat resa alltmer, säger Kajsa Ekelund kommunikationschef på FlixBus och FlixTrain.

Även FlixTrains tågförbindelse mellan Göteborg och Stockholm går bra. Högst restryck är det dagarna innan påsk samt måndagen den 18 april, med lika andelar resenärer i båda riktningarna. FlixTrain tror att dagarna innan påsk kommer bokas alltmer där vissa avgångar kan komma att sälja slut.

– Om ökningen beror på att vi reser mer eller om det är bränslepriserna som påverkar är svårt att veta. Däremot vet vi att det är betydligt billigare att resa med FlixTrain än att ta bilen. Enligt vadkostarbilresan.se så skulle en enkel resa mellan Göteborg och Stockholm med bil kosta ca 690 kr i bensinkostnad, med FlixTrain reser du just nu från 129 kr enkel väg. En vinst i tid, pengar och CO2 utsläpp, konstaterar Kajsa Ekelund.

Topp fem destinationer i påsk med buss

• Köpenhamn
  • Hamburg