Rekordmånga tar bussen i jul

Rekordmånga tar bussen i jul

Med mindre än två veckor kvar till jul har biljettförsäljningen inför jul- och nyår slagit rekord hos expressbussbolaget FlixBus. Antalet bokade resor har överstigit fjolåret men nästan dubbelt så många resenärer. Fredagen den 22 blir julens stora resdag.
Var ute i god tid, uppmanar FlixBus.

Bussresandet fortsätter att öka
Intresset för årets jul- och nyårsresor har ökat markant och fler resenärer än tidigare tycks föredra att resa med buss. Efterfrågan på bussbiljetter har historiskt ökat dagarna före julafton. I år startade försäljningen tidigt men FlixBus tror på en rusch nästa vecka. Den 22 december blir dagen då flest reser. Även dagen före dopparedagen blir en intensiv resdag med många bussar på vägarna.

–Bokningsläget i år är fantastiskt. Det är uppmuntrande att allt fler ser fördelen med att ta bussen. Det är inte bara bekvämt och prisvärt, det är även ett steg i att minska koldioxidutsläppet och främja ett mer hållbart sätt att resa. Vi ser fram emot att kunna erbjuda våra resenärer trygga, pålitliga, bekväma och prisvärda resor under resten av året och fortsatt under nästa år, säger Kajsa Ekelund, kommunikationsansvarig på FlixBus i Norden.

Top fem destinationer under jul- och nyår med FlixBus

1. Stockholm
2. Göteborg
3. Jönköping
4. Oslo
5. Köpenhamn

FlixMobility är ett globalt företag som fokuserar på smarta mobilitetslösningar. Bolaget erbjuder bekväma, prisvärda och miljövänliga resor under varumärkena FlixBus, FlixTrain, Greyhound Lines Inc och Kâmil Koç. Tack vare den smarta affärsmodellen, nätverksplaneringen och digitala plattformen har FlixMobility lyckats etablera sig som Europas största aktör inom busstrafik för långdistansresor. Sedan 2013 har FlixBus växt inom mobilitetsbranschen och därmed skapat tusentals arbetstillfällen. FlixBus fortsätter kontinuerligt att utforska mobilitetsmarknaden och 2018 lanserades FlixTrain i Tyskland samtidigt som man inledde pilotprojekt med världens första eldrivna långdistansbussar i Frankrike. Samma år startade FlixBus busstrafik i USA med mål att kunna erbjuda ett nytt attraktivt resealternativ på den amerikanska marknaden. 2021 lanserades FlixTrain i Sverige och 2022 köpte bolaget Greyhound Lines Inc.