Shell och Flix ingår partnerskap för att förbättra hållbart resande

Shell och Flix ingår partnerskap för att förbättra hållbart resande

FlixBus och oljebolaget Shell har inlett ett samförståndsavtal, (Memorandum of understanding), och ingått ett långsiktigt strategiskt partnerskap för användningen av alternativa bränslen för den långväga busstrafiken. De båda företagen strävar gemensamt efter att skapa den infrastruktur som krävs för att minska koldioxidutsläppen för Flix bussflottor. Som ett första projekt vill Shell och Flix introducera bio-LNG till Flix bussflotta. Målet är att utrusta upp till 50 Flix-bussar med bio-LNG-teknik inom de närmsta två åren.

Partnerskapet ska förbättra utvecklingen och etableringen av alternativa bränslen som bio-LNG, HVO (hydrerade vegetabiliska oljor), biodiesel samt väte och elektricitet för långdistansbusstjänster. Eftersom både Flix och Shell verkar internationellt ser båda företagen stor potential i deras gemensamma arbete i att utforma den infrastruktur som behövs för att minska koldioxidutsläppen.

–Shell har åtagit sig att forma framtidens mobilitet på ett hållbart sätt. Detta gäller även för tunga fordon och busstrafik. Genom samarbetet med Flix sätter vi en milstolpe för hållbar mobilitet. Vi ser fram emot att gemensamt genomföra projekt för att stödja utfasningen av fossila bränslen i långdistansbusstrafiken, säger Sönke Kleymann, VD för euroShell Deutschland GmbH & Co. KG.

Som ett första projekt siktar Shell och Flix på att främja utvecklingen och introduktionen av bio-LNG för Flix bussflotta. Båda företagen har satt som mål att utrusta upp till 50 Flix-bussar med bio-LNG-teknik inom de kommande två åren. Bio-LNG kommer att produceras från jordbruksrester.

–Det är vårt uppdrag att göra resor så hållbara som möjligt genom att tillhandahålla smarta och gröna mobilitetslösningar. Tillsammans med vår partner Shell utforskar vi användningen av alternativa bränslen. Särskilt biogas ligger ett stort steg före, eftersom den inte bara minskar CO2-utsläppen avsevärt, utan också hjälper till att återvinna organiskt avfall och undvika deponier. Vi är fast beslutna att införa denna teknik i vårt nätverk, då vårt långsiktiga mål är att uppnå koldioxidneutralitet och därmed bidra till att forma en ny, säkrare och hälsosammare framtid för kommande generationer, tillägger Fabian Stenger, COO Flix SE.