Swebus Express huvudleverantör av resor till Roskilde Festival 2009

För åttonde året fortsätter samarbetet mellan expressbussbolaget Swebus Express och danska musikfestivalen Roskilde Festival. Med Swebus Express specialbussar kan festivalbesökarna åka från Oslo eller Stockholm ända fram till campingen. Ett tema för 2009-års Roskilde Festival är miljösatsningen Green Footsteps, som bland annat syftar till att besökarna ska välja ett miljövänligt resealternativ till och från festivalen.

- Genom Green Footsteps vill vi sätta fokus på den globala uppvärmningen, säger Esben Danielsen, presstalesman på Roskilde Festival. När tiotusentals människor samlas på liten yta under en kort period, är det viktigt att tänka till kring vad det innebär för miljön. Transporterna till och från festivalen är en central del i detta och bussen är det alternativ vi hoppas att så många som möjligt ska välja.

- Bussen är ett mycket miljövänligare resealternativän till exempel flyg eller personbil, säger Ingvar Ryggesjö. Dessutom kör våra bussar resenärarena hela vägen fram till campingen, och det är också där vi hämtar upp festivalbesökarna när det ska åka hem igen.

Bussbiljetter till festivalen finns till försäljning redan nu, och antalet turer kommer att utökas inom kort. Resan är billigare ju tidigare den bokas, just nu finns biljetter från Stockholm till Roskilde från 599 kronor, och från Oslo till Roskilde från 499 kronor.

-2008 hade vi 3 000 resenärer på bussarna till och från Roskilde Festival, säger Ingvar Ryggesjö, pressansvarig för Swebus Express. Vi räknar med ett stort intresse även inför 2009, och är redo att sätta in fler bussar vid behov.

För närmare information kontakta:
Ingvar Ryggesjö, pressansvarig, Swebus Express ingvar.ryggesjo@swebusexpress.se, tel 0701- 87 11 33
Pressjour: 0701-87 12 00

Om Swebus Express AB
Swebus Express AB är marknadsledande på expressbusstrafik i Sverige och har över två miljoner passagerare per år på 10 000 avgångar per vecka. Företaget har hållplatser på cirka 150 orter från Mora och Oslo i norr till Skåne och Köpenhamn i söder. Swebus Express är ett privat företag som omsätter omkring 350 MSEK och ingår i Concordia Bus, Nordens ledande bussföretag. Läs mer på www.swebusexpress.se.