Swebus får toppbetyg för hållbar utveckling

Expressbussföretaget Swebus är Sveriges tredje bästa transportföretag på miljöarbete och socialt ansvarstagande, enligt varumärkesundersökningen Sustainable Brands. I undersökningen, som presenteras idag, har konsumenter fått bedöma vilka som är de mest hållbara varumärkena på den svenska marknaden. I transportbranschen kommer SJ etta, följt av Posten och Swebus.

I undersökningen Sustainable Brands har 3183 svenska konsumenter svarat på frågor om hur de uppfattar arbetet med miljö- och socialt ansvarstagande hos 151 varumärken. Av de 15 transportföretagen som är med i undersökningen placerar sig Swebus på plats tre.

- Vi är glada över att ha fått bra betyg på vårt hållbarhetsarbete från de svenska konsumenterna, säger Jessica Bäcker, kvalitet- och miljöchef på Swebus. Vi tror att vi får ett bra betyg mycket tack vare att vi har lyckats med vårt miljöarbete, alla våra expressbussresor är märkta med Bra Miljöval.

Här är listan på de mest hållbara varumärkena inom transportbranschen enligt Sustainable Brands:

1. SJ
2. Posten
3. Swebus
4. SAS
5. Flygbussarna
6. Schenker
7. DHL
8. Veolia
9. Bring Citymail
10. Malmö Aviation
11. Lufthansa
12. UPS
13. British Airways
14. KLM
15. Air France

På listan över alla 151 varumärken som varit med i undersökningen placerar sig Swebus på plats 37.

Grunden för undersökningen Sustainable Brands är de tio principer som finns i FN:s Global Compact och som behandlar företagens ansvar för miljö, mänskliga rättigheter, arbetsrätt och motverkande av korruption. Bakom undersökningen står IDG i samarbete med Relations Capital Partners och Novus Group. För mer information om undersökningen, se www.sustainablebrands.se.

Jessica Bäcker, kvalitet- och miljöchef Swebus, tel 070-187 11 51, e-post: jessica.backer@swebus.se

Ingvar Ryggesjö, presschef på Swebus, tel: 070-187 11 33, e-post: ingvar.ryggesjo@swebus.se

Swebus pressjour: 0701-87 12 00

Om Swebus
Swebus är störst inom interregional busstrafik i Sverige och erbjuder expressbussresor, bussresor till flyget med Flygtransfer och chartrade bussar. Företaget har över två miljoner passagerare per år på 10 000 avgångar per vecka. Med Swebus kan du resa till cirka 150 orter från Mora och Oslo i norr till Skåne och Köpenhamn i söder. Dessutom samarbetar Swebus med andra bussföretag för resor till Norrland och Europa. Alla företagets expressbussresor är märkta med Bra miljöval och ombord på Swebus bussar finns gratis internet. Swebus ingår i Nobina-koncernen, som är ledande i Norden på kollektivt resande med buss. Läs mer och köp din resa direkt på www.swebus.se.

Relaterat innehåll