Swebus lanserar weekendkryssningar till Polen från Halmstad

Idag lanserar Swebus weekendkryssningar till Polen i samarbete med Stena Line. Med Swebus bussar kan nu Halmstadborna resa hela vägen fram till hamnen i Karlskrona, där Stena Lines fartyg tar resenärerna vidare till Gdynia i Polen. Premiärresan avgår från Halmstad fredagen den 3 juni klockan 15.05.

- Gästerna på våra weekendkryssar har efterfrågat enkla och prisvärda resor till och från båten. Genom samarbetet med Swebus kan vi erbjuda detta samtidigt som vi gör en fantastisk destination mer lättillgänglig, säger Patrik Olderius, marknadschef på Stena Lines linje Karlskrona-Gdynia.

En av bussturerna till Stena Lines fartyg från Karlskrona till Gdynia i Polen avgår från Halmstad och gör stopp på vägen i bland annat Kristianstad och Ronneby. Turerna läggs även till i Swebus ordinarie reseutbud, vilket gör resorna tillgängliga för alla resenärer och skapar anslutningar från hela Swebus linjenät.  Den tredje juni avgår de första resorna, biljetter finns ute till försäljning från och med idag.

- Det känns väldigt roligt att vi i samarbete med Stena Line kan lansera Polen som ett nytt resmål såhär inför sommarsemestrarna, säger Ingvar Ryggesjö, presschef på Swebus. Tack vare vårt utbredda linjenät kommer det att bli enkelt för många runt om i Sverige att hoppa på en weekendkryssning. Vi välkomnar även andra resenärer ombord, som vill stiga av bussen innan den är framme vid färjelägret i Karlskrona.

Fakta om Swebus och Stena Lines weekendkryssningar till Polen

Swebus bussturer går hela vägen fram till Stena Lines kryssningsfartyg i Karlskrona, för vidare resa till Gdynia i Polen. Bussarna avgår från Jönköping, Halmstad respektive Västervik med flera stopp på vägen för både på- och avstigande resenärer. Bussens tidtabellen är anpassad efter avgångs- och ankomsttiderna för båten på fredagar och söndagar.

Priset på en weekendkryssning med buss tur och retur från Halmstad, två kvällar ombord på fartyget, boende ombord i en tvåbäddshytt insides samt en dag i Polen är från 950 kronor per person. Biljetterna finns att köpa på www.stenaline.se/swebus. Dessutom finns alla biljetter till Swebus bussar att köpa på www.swebus.se, per telefon 0771-218 218 och i butiker såsom 7-Eleven, Pressbyrån och Direkten.

Tidtabell för Swebus nya tur Halmstad - Karlskrona och Stena Lines fartyg till Gdynia i Polen:

Halmstad - Karlskrona Verkö
15.05 - 19.10 fredagar
Bussen stannar i Markaryd, Hässleholm, Kristianstad, Karlshamn och Ronneby på vägen.

Karskrona Verkö - Halmstad
8.30 - 12.45 söndagar
Bussen stannar i Ronneby, Karlshamn, Kristianstad, Hässleholm och Markaryd på vägen.

Patrik Olderius, marknadschef på Stena Lines linje Karlskrona-Gdynia, tel 0739 421 730, e-post patrik.olderius@stenaline.com.

Ingvar Ryggesjö, presschef på Swebus,
tel: 070-187 11 33, e-post: ingvar.ryggesjo@swebus.se
Swebus pressjour: 0701-87 12 00

Stena Line är ett internationellt transport- och reseserviceföretag med Europas mest heltäckande linjenät. Verksamheten består av 17 färjelinjer i Skandinavien och runt Storbritannien och förbindelser mellan 8 länder. Totalt har Stena Line 35 fartyg där årligen 15 miljoner passagerare, 3 miljoner bilar och 1,7 miljoner fraktenheter transporteras. Omsättningen under 2010 uppgick till strax över 9 miljarder kronor.