Swebus: Miljön viktig när mötesarrangörer väljer transportmedel

Swebus: Miljön viktig när mötesarrangörer väljer transportmedel

Nära nio av tio konferensarrangörer uppger att de bryr sig om miljön när de ska välja transporter till konferensen. Samtidigt uppger två femtedelar att de tror att egna bilar är det vanligaste resesättet som mötesdeltagarna använder för att ta sig till konferensen. Det visar en undersökning som Swebus gjort bland besökarna på mässan Möte & Events i veckan.

Igår avslutades Möte & Events 2014 på Kistamässan i Stockholm, där Swebus genomförde en undersökning bland ett urval av besökarna kring hur de resonerar när de väljer transportmedel till de möten och konferenser de anordnar.

Det är tydligt att miljön är en viktig fråga när man väljer transporter. 38 procent anger att de har en miljöpolicy som leverantören måste leva upp till, och 7 procent svarar att de ställer krav på vissa specifika miljöcertifieringar. Ytterligare 43 procent anger att de inte har några formella krav, men att transportmedlets miljöpåverkan har inverkan på hur de väljer att resa.

- Vi märker tydligt att många av våra kunder som hyr buss av oss gör det med miljön i åtanke, säger Jessica Bäcker, produktchef för Swebus beställningstrafik. Jämfört med att alla åker i egna bilar så är miljöpåverkan väldigt mycket mindre med buss, så det är en av anledningarna till att de väljer att hyra in bussar. Våra resor är ju även märkta med Bra Miljöval.

När de tillfrågade på plats på mässan fick ge sin uppfattning kring vad de tror är det vanligaste sättet som mötesdeltagarer tar sig till deras konferenser så gissar flest på egna bilar. 40 procent svarar att det är det vanligaste färdsättet, följt av den allmänna kollektivtrafiken på 7 procent och med inhyrda bussar på 6 procent.

Jessica Bäcker, produktchef beställningstrafik Swebus, 070-187 11 51, jessica.backer@swebus.se.