Swebus vinner upphandling av Utbildningslinjen för Mälardalens högskola

Swebus vinner upphandling av Utbildningslinjen för Mälardalens högskola

Swebus har vunnit upphandlingen av Utbildningslinjen, en busslinje mellan Mälardalens högskolas campus i Västerås och Eskilstuna. Avtalet sträcker sig över fem år med ett beräknat värde på cirka 24,4 miljoner kronor.

Mälardalens Högskola startade busslinjen Utbildningslinjen 2009 för att studenter och personal enkelt ska kunna resa mellan de två olika högskoleområdena i Västerås respektive Eskilstuna. Från och med den 26 augusti 2015 kommer linjen att trafikeras av Swebus.

– Vi är så glada över att ha fått förtroendet att köra Utbildningslinjen och ser fram emot att erbjuda studenter och personal bekväma resor till föreläsningarna, säger Jessica Bäcker, produktchef för Swebus beställningstrafik.

Busstrafiken på Utbildningslinjen är tidtabellslagd och avgår varje helgfri vardag under terminerna. Varje dag körs flera dagliga turer åt vardera håll mellan Eskilstuna och Västerås. I Västerås finns även anknytning till Swebus linjenät för vidare resa mot exempelvis Stockholm, Arlanda, Karlstad och Oslo. Uppdraget utförs inom ramen för Swebus beställningstrafik för företag, offentlig verksamhet och privatpersoner.

– Vår beställningstrafik växer så det knakar, och med det här uppdraget tar vi ytterligare ett kliv i utvecklingen av detta relativt nya affärsområde för Swebus, säger Jessica Bäcker.

Mälardalens högskola är en av Sveriges större högskolor med 13 000 studenter, 71 professorer och 900 anställda. Högskolan har möjlighet att förlänga avtalet med Swebus i ytterligare två år.

Jessica Bäcker, produktchef Swebus beställningstrafik, e-post: jessica.backer@swebus.se, tel: 070-187 11 51