Trafikrapport från Swebus: Expressbussarna hittills opåverkade av stormen Alexander

SMHI har utfärdat en klass-2 varning i samband med att stormen Alexander drar in över södra Sverige under eftermiddagen och kvällen. Många tåg ställs in, men Swebus expressbussar kör fortfarande som vanligt. Swebus trafikledning följer läget noga och uppmanar resenärer att hålla sig uppdaterade via swebus.se.

Swebus expressbussar är inte lika väderkänsliga som övrig kollektivtrafik av flera anledningar.

- Vi kör främst på motorvägarna som i princip aldrig stängs av och som är skyddade från att träd ska blåsa in på vägbanan, säger Christel Grip, presschef på Swebus. Vi fastnar inte heller ute på vägarna i och med att vår trafikledning kan dirigera om bussarna. Sen har vi valt att inte köra med dubbeldäckare just för att kunna köra i hård blåst.

Swebus trafikledning följer utvecklingen av vädret noga och kommer om behov uppstår göra justeringar med kort varsel. Det finns även risk för att Öresundsbron kommer att stängas av, vilket i sådana fall kommer göra att Swebus inte kan köra till och från Köpenhamn och Kastup. Därför uppmanas resenärer att hålla sig uppdaterade på läget på Swebus.se.

Just nu arbetar trafikledningen dock med att sätta in extrabussar för resenärer som drabbats av inställda tåg och som verkligen behöver resa trots stormen.

Aktuell trafikinformation och upplysningar för resenärer:

- Upplysning och försäljning: telefon 0771-218 218.

- Kundtjänst på Twitter och Facebook, öppettid vardagar kl 8-18.

- Trafikinformation på Swebus.se. Uppdateras löpande.

Aktuell trafikinformation för pressen:

- Pressjour: 0701-87 12 00

- Trafikinformation på Swebus.se. Uppdateras löpande.