Bild på Kronstigen 19 i Trosa, fotograf Maria Hofmann Jarefalk

Ett lösvirkesbyggt lågenergihus med havsutsikt i Trosa!

Ett unikt och påkostat lågenergihus som byggts i lösvirke - och som har ritats speciellt för den här platsen - står nu klart på en återvändsgata några kilometer från centrala Trosa. Från övervåningen på framsidan ser man Östersjön och baksidans panoramafönster målar dagligen upp en ny tavla över naturens skiftningar - det bästa av två världar! Firman Jönsson Yderström, som både ritat och byggt husen på tomten, har lagt ner mycket tid och engagemang i varje detalj - ingenting har lämnats åt slumpen! Man har bl a lagt ner mycket tid på att hitta de rätta siktlinjerna i bostaden och jobbat med att funktion och design ska samspela. Kvalitén på materialen har också stått i fokus. Här finns bl a handtillverkade köksluckor och garderobsdörrar i ek samt massiva kalkstensbänkar i köket med en planlimmad extra bred spishäll. Alla vitvaror är från italienska märket SMEG. En öppen spis finns i utrymmet mellan kök och allrum/matrum och ett skafferi finns i köket med inbyggt vinkyl (av märket Climadiff). Det är kalksten även i badrum och toalett, där all utrustning är från Tapwell (ett badrum på varje plan och ytterligare en separat toalett på övre plan). Ett mobilstyrt system från Plejd styr all belysning (även värmesystemet styrs via mobil och dator) - självklart kan belysningen även styras via strömbrytarna i huset. Listan kan göras längre...

Kök Kronstigen 19 i Trosa
Foto: Maria Hofmann Jarefalk/ Jarefalk Photography

På entréplan är det ett slipat och hårdvaxoljat betonggolv, förutom i våtrum och tvättstuga/pannrum där det ligger ett kalkstensgolv i fallande längder. På övre plan ligger det ett massivt svenskt furugolv i alla torra rum. Takhöjden på entréplan är 270 cm, 250 cm vid takvinkeln på övre plan och 350 cm i nock.

Utsikt från vardagsrum och kök - Kronstigen 19 i Trosa
Foto: Maria Hofmann Jarefalk/Jarefalk Photography

På tomten finns även en dubbelcarport och en isolerad ateljé (alt. kontor/gästhus) med sovloft, även den med vattenburen golvvärme och ett badrum i samma stil som de i huvudbyggnaden. Det är förberett för kök och det finns en utgång till en liten altan.

Jag ställde frågan till inredaren och stylisten Pella Hedeby om hennes tankar kring val av inredning och staging av bostaden, hon svarade:

”Jag har valt att följa upp husets karaktär med de vackra naturliga materialvalen och texturerna som ger huset en naturlig värme.
Min vision är att inredningen ska upplevas som en naturlig förlängning av arkitekturen, där funktionerna uppfylls och hemmet blir mjukt inbjudande och kravlöst.
Platsen är magisk och vyerna genom de stora fönsterpartierna är som tavlor, när du lever i detta hem behöver man inte addera något extra blickfång utan kan njuta av upplevelsen att följa naturen utanför. Ett hem och en plats i total harmoni”, avslutar Pella.

Sammanfattningsvis är det en bostad som sticker ut från mängden och som självklart måste upplevas på plats för att alla detaljer och kvalitéer få uppfattas rätt!

Se en rundtur av bostaden nedan!

Läs mer om kronstigen 19 på vår hemsida via länken nedan!