Saltsjögatan 7 i Södertälje - Foto: Maria Hofmann Jarefalk

Blogginlägg -

Haegglund - Arkitekten som bland annat ritade Cirkus på Djurgården och Saltsjögatan 7 i Södertälje

När man blickar bakåt i Södertäljes historia möts man bland annat av sorlet i societetssalongerna under badortstiden i staden. Södertälje var en kurort dit många reste för att bland annat besöka stadens badhus. Detta är något många av oss Södertäljebor känner till och det finns mycket att berätta om den tiden i staden.

Något som kom som en överraskning för mig när jag grävde i historien bakom byggnaden på Saltsjögatan 7 och dess arkitekt, Ernst Haegglund, var att han även ritade bland annat Cirkus i Stockholm. Det finns många skillnader mellan de två byggnaderna, men den rika putsornamentiken som Gelotte (1999) beskriver som kännetecknande för Haegglunds arkitektur, tycker jag mig se tydliga likhetsdrag av mellan de två byggnaderna.

Foto: Maria Hofmann Jarefalk, På bild: Fasad mot Strandgatan på Saltsjögatan 7

Saltsjögatan 7 känns som en blinkning till hur det var att bo, leva och verka i staden under badortstiden. Utan att riktigt veta kan jag tänka mig att Haegglund på sin tid var en mycket ansedd arkitekt, då han fick uppdraget att rita Cirkus på Djurgården i Stockholm och att få ha en av hans byggnader i Södertälje med ett fint läge mellan Saltsjögatan och Strandgatan känns fantastiskt.

Haegglund ritade även Stadshotellet i Södertälje, numera Quality Park Hotel, som ligger ett stenkast bort från Saltsjögatan 7. Nu ligger en av lägenheterna i huset ute till försäljning hos oss på Florin Partners Fastighetsförmedling, en lägenhet med de moderna attributen, som många söker i sitt boende, men där man samtidigt känner historiens vingslag. Läs mer och se fler bilder och vår film i länken nedan.

Skribent

jonathan@florinpartners.com