Bild på Glasberga Gårds Södra Flygel under sommartid

Nu kan Glasberga Gårds Södra Flygel snart få nya ägare!

Framåt vårkanten/försommaren 2023 planeras denna anrika herrgårdsflygel bjudas ut till försäljning. Det är en av få friköpta flygelbyggnader i Stockholms län och har en historia som sträcker sig tillbaka till 1600-talet, då häradshövding Johan Wattrang lät uppföra Glasberga herrgård med dess två flygelbyggnader. Gården var på den tiden en del av Glasberga säteri som då var en stor jordbruksegendom.

Entré till flygelbyggnaden

Jag kan bokstavligen känna historiens vingslag när jag besöker bostaden sommaren 2022. Även om byggnaden har renoverats med varsam hand under åren, finns många tidstypiska detaljer kvar. "Känslan av att bo i en herrgårdsmiljö är ständigt närvarande", berättar Hanna och Johan som bor här nu. Här finns bl a fyra kakelugnar (ej i bruk), djupa fönsternischer med massiva bänkar i natursten och takplafonder mm. Under de senaste fem åren har t e x kök och badrum (på entréplan) byggts om, elen i huset bytts ut, golv slipats, fasaden renoverats och i princip alla ytskikt (bortsett från badrummet på övre plan som renoverades 2005) genomgått en ansiktslyftning.

Det nuvarande ägare också uppskattar mycket med boendet här är kommunikationerna. Det finns flera lekparker i närheten och en förskola som ligger ett par hundra meter från huset (vid busshållplatsen). Det finns en skola vid Östertälje pendeltågsstation, det är nära till handelsplats Moraberg och Ica Maxi, samtidigt som man bor i ett lugnt och familjevänligt område.

Moderniserat kök med bevarad charm

Vill du se mer av denna bostad rekommenderar vi dig att kolla på rundtursfilmen som Florin Partners Media Group har producerat. Du hittar filmen på fäljande länk:

Vintervarma hälsningar från Per och teamet på Florin Partners