På bild: Möbeldesigner & Produktutvecklare Simon Sandkvist

Nyhet -

Möt Simon Sandkvist - Möbeldesign- och produktutvecklingsstudent med ett stort mått av kreativitet och ett öga för detaljer!

Vi på Florin Partners Fastighetsförmedling har en stark tro på att god arkitektur och design gör oss människor lyckligare i våra hem. Vi vill därför lyfta fram god design och arkitektur, när vi får möjligheten. Detta kanske blir mest självklart för oss, när vi ska markandsföra ett hem, men ibland korsas våra vägar med andra inspiratörer, som vi tycker ska uppmärksammas lite extra.

En av dessa inspiratörer heter Simon Sandkvist. Simon studerar furniture design/product development på Jönköpings Universitet och har redan arbetat fram en portfolio med designade möbler och produkter som verkligen sticker ut, men som på samma gång känns otroligt självklara. Om vi själva fick beskriva vad vi tycker är storheten i Simons design och möbler, så är det de enkla linjerna, de fina materialen och funktionen som harmoniserar med de lite mer “udda” inslagen som förvånar. Kan ett bordsben på ett soffbord följa med upp på bordskivan istället för att skymmas under bordet? Det kan det! Det är en detalj som i sin enkelhet förändrar hela uttrycket av möbeln.

Vi pratar med Simon och ställer några frågor till möbeldesignern själv:

Vad fick dig att börja designa möbler?

Jag har alltid gillat att rita och bygga saker men hade inte hittat min grej. Sen en dag rensade vi upp den gamla verkstaden på lantstället och då bestämde jag mig för att bygga en snabb stol. Efter det pluggade jag möbelhistoria och då insåg jag, hur mycket tanke och smart design det ligger bakom möbler och hur mycket man kan göra inom det yrket. Efter det var jag helt fast på möbler!

Var hämtar du din inspiration?

Mycket inspiration kommer såklart från sociala medier. Men där jag får mest inspiration och känner kreativiteten komma är efter ett besök på Möbeldesignmuseet och Stockholm Furniture Fair. Där får man verkligen se alla detaljer och känna på möblerna. På det sättet uppskattar man designen och hantverket mycket mer.

Förklara tre av dina möbler!

Pastille: Det här är vårt senaste projekt Pastille. Det är tre möbler designade och tillverkade för Trakt Forest Hotel, som ligger i Vetlanda. Det är ett slags ”skogs retreat”, designat av arkitekten Gert Wingårdh. Tanken bakom designen var att göra den så liten och lätt som möjligt, så att den inte skulle ta så mycket plats från den fina naturen som man ser genom det stora fönstret på hotellet. Med denna stol ville vi också hylla det småländska hantverket.

Pastille
På bild: Möbler ur projektet "Pastille"

TV Stativet: Här ville vi skapa mer än bara ett TV-stativ, vi ville skapa en möbel för TVn. Istället för att sätta upp TVn på väggen och skapa tråkiga hål eller att ställa TVn på sitt fina sidobord, som man kanske vill ha någon annanstans. Med denna möbel tar TVn inte mycket plats. Den har gömd förvaring för kablar och konsoler och fungerar samtidigt som en designad möbel.

TV-stativet
På bild: Sandkvists "TV-stativet"

Soffbord 1: Jämfört med de andra två möblerna som är tillverkade med ett speciellt syfte och efter en lång designprocess gör jag ofta möbler som denna. Någonting som bara ”ploppar upp" som en snabb idé. Det är ett vanligt soffbord där ena benet går över skivan och skapar två sektioner. En sektion för glas och den andra för en bok till exempel.

"Soffbord 1"
På bild: Sandkvists "Soffbord 1"

Önskar du att komma i kontakt med Simon eller se mer av vad han gör? Leta då upp @sandkvists på Instagram!

Skribent

jonathan@florinpartners.com