Stefan Krook, ordförande, och John Diklev, VD och grundare.

Flower tar in 47 mkr i nytt kapital

Karl-Johan Perssons och Stefan Krooks investeringsbolag 41an Invest har lett en investeringsrunda i elraffenaderi bolaget Flower.

Idag stängs en investeringsrunda som innebär att totalt 47 mkr investeras i Flower. Förutom befintliga ägare har 41an Invest tillkommit som delägare. Största ägare efter emissionen är fortsatt grundare och vd John Diklev.

- Jag är mycket glad över stödet från flera befintliga ägare och välkomnar varmt 41an som ny partner på vår resa, säger vd och grundare John Diklev.

- Vi har har en enorm tro på John och hela teamet bakom Flower. Det är brådskande att elektrifiera samhället och samtidigt ställa om till fossilfri elproduktion. Elsystemet måste hela tiden vara i balans och detta är en monstruös utmaning då de vind och sol inte är planerbart utan att betrakta som råenergi. Flower kan bli en ledande aktör att bidra med vad vi kallar elraffenaderi dvs att förädla den råa elen; avlasta de ansträngda näten och balansera systemet när det krävs. Vi är glada över möjligheten att få investera och vara med på den fortsatta resan, säger Stefan Krook, vd i 41an Invest.

Flower är en ledande nordisk aktör inom raffinering av el. Bolaget utvecklar en hårdvaru-agnostisk plattform för att möjliggöra och tillfångata värdet av flexibilitet. Bolagets portfölj av flexibla tillgångar består idag av energilager, solkraft, vattenkraft och elfordon.

Regions

Flower operates a Power Refinery - a hardware agnostic platform that connects flexibility assets with buyers of flexibility. We integrate with flexibility assets, collect metering values and can actively manage their power profiles, we prognose available flexibility and decide in which markets and at what price flexibility will be offered. We run projects within light and heavy EV charging, energy storage, hydropower, solar power and heating. We aim to offer ancillary services and participate in capacity markets. Flower's mission is to drastically increase available flexibility to support the renewable electrification of everything.

Hampus Jildenbäck

Press contact Marketing Director Marketing & Communications +46736515012

Flower - Energizing tomorrow

We enable the energy system of tomorrow by combining pioneering technology with flexible assets, allowing clean energy to power society

The energy system of tomorrow relies on a high share of renewable energy production, and with that comes a new set of uncertainties. Grid owners, producers and consumers are all affected by these uncertainties, and enabling that system relies on stability in grid frequency, prices and volume. Combining and solving these problems is what we call flexibility.

Flower
Söder Mälarstrand 21