Krafthem byter namn till Flower

Krafthem byter namn till Flower

Krafthem som i höstas utsågs till vinnare i norra Europas största innovationstävling för klimat start-ups i tävlingen Startup for Climate (Startup 4 Climate) byter nu namn till Flower.

Namnbytet bäddar för internationell expansion och betonar bolagets fortsatta fokus på B2B. Namnet symboliserar elsystemets komplexitet och skörhet men är också en ordlek med orden “flexible power”.

- Genom namnbytet får vi ett mer internationellt gångbart namn som rimmar med vår ambition att bli ett världsledande bolag inom vad vi kallar elraffenaderi, vilket handlar om att förädla rå förnyelsebar energi - att säkerställa säkerheten i elsystemet och att el finns tillgänglig när den behövs. Även elnäten behöver jämnas ut och få en högre utnyttjandegrad så att de på ett effektivt sätt klarar av den dramatiska tillväxten som elektrifieringen av samhället för med sig.

Flower är en ledande nordisk aktör inom raffinering av el. Bolaget utvecklar en hårdvaru-agnostisk plattform för att möjliggöra och tillfångata värdet av flexibilitet. Bolagets portfölj av flexibla tillgångar består idag av energilager, solkraft, vattenkraft och elfordon.

Regions

Flower operates a Power Refinery - a hardware agnostic platform that connects flexibility assets with buyers of flexibility. We integrate with flexibility assets, collect metering values and can actively manage their power profiles, we prognose available flexibility and decide in which markets and at what price flexibility will be offered. We run projects within light and heavy EV charging, energy storage, hydropower, solar power and heating. We aim to offer ancillary services and participate in capacity markets. Flower's mission is to drastically increase available flexibility to support the renewable electrification of everything.

Hampus Jildenbäck

Press contact Marketing Director Marketing & Communications +46736515012

Flower - Energizing tomorrow

We enable the energy system of tomorrow by combining pioneering technology with flexible assets, allowing clean energy to power society

The energy system of tomorrow relies on a high share of renewable energy production, and with that comes a new set of uncertainties. Grid owners, producers and consumers are all affected by these uncertainties, and enabling that system relies on stability in grid frequency, prices and volume. Combining and solving these problems is what we call flexibility.

Flower
    Söder Mälarstrand 21