Krafthem fångar potentialen hos elbilsladdning för att stödja ett hållbart kraftsystem. Bilder från American Public Power Association och Ernest Ojeh, Unsplash.

Tech-startup godkänd att leverera stödtjänst till Svenska kraftnät

Energiomställningen och elektrifieringen av allt är centrala i att motverka klimatförändringarna. Med goda finansiella förutsättningar ökar vind- och solkraft kontinuerligt sin andel av energimixen. Den snabba tillväxten hos dessa energikällor utmanar elnät och systemansvariga att hålla takt med den föränderliga villkoren och kraven.

Tech-startupen Krafthem har erhållit godkännande att leverera frekvenshållningsreserver (FCR), en essentiell tjänst i driften av ett alltmer volatilt kraftsystem, till den svenska systemansvariga, Svenska kraftnät. Krafthems lösning bygger på att aggregera tusentals elbilsladdare, och andra distribuerade energitillgångar, och koordinera laddningen hos dessa i bolagets virtuella kraftverk (VPP).

Prisnivåerna för FCR, och andra stödtjänster, har ökat kraftigt. Krafthems VPP är en hårdvaruagnostisk plattform som möjliggör för flexibla resurser att erbjuda stödtjänster till elnät och systemansvariga. Ett ökat utbud av flexibla resurser motverkar de ökade kostnaderna för FCR. Därutöver, VPP:t är central i att effektivt ställa om kraftsystemet till en motståndskraftig, pålitlig och säker tillgång för samhället att växa ifrån.

Godkännandet av Svenska kraftnät är en viktig milstolpe för Krafthem och det svenska kraftsystemet. Krafthem arbetar även med andra flexibla resurser, däribland energilagring, uppvärmning, solkraft och vattenkraft. Bolagets vision är att drastiskt öka den tillgängliga flexibiliteten och agera som en pålitlig lösning för elnät och systemansvariga.

"Det har varit en fantastiskt spännande start på Krafthems resa och en än mer fantastisk insats av teamet. Att gå från ingenting till att aktivt balansera det nordiska kraftsystemet inom ett år är ett bevis på det välbehövda och innovativa arbete vi har tagit oss an. Nu ser vi fram emot att dela med oss av ytterligare goda nyheter." - Krafthems VD och grundare, John Diklev.

Regions

Krafthem operates a virtual power plant (VPP) - a hardware agnostic platform that connects flexibility assets with buyers of flexibility. We integrate with flexibility assets, collect metering values and can actively manage their power profiles, we prognose available flexibility and decide in which markets and at what price flexibility will be offered. We run projects within light and heavy EV charging, energy storage, hydropower, solar power and heating. We aim to offer ancillary services and participate in capacity markets. Krafthem’s mission is to drastically increase available flexibility to support the renewable electrification of everything.

John Diklev

CEO and Founder +46737633347

Flower - Energizing tomorrow

We enable the energy system of tomorrow by combining pioneering technology with flexible assets, allowing clean energy to power society

The energy system of tomorrow relies on a high share of renewable energy production, and with that comes a new set of uncertainties. Grid owners, producers and consumers are all affected by these uncertainties, and enabling that system relies on stability in grid frequency, prices and volume. Combining and solving these problems is what we call flexibility.

Flower
Söder Mälarstrand 21