Nu möjligt att flyga Malmö-Tokyo: Flygbolaget BRA lanserar direktlinje till Helsingfors från Malmö

Nyhet   •   Feb 12, 2018 10:38 CET

I samarbete med Finnair lanserar nu flygbolaget BRA en direktlinje mellan Malmö Airport och Helsingfors Vantaa Airport en gång om dagen, sex gånger per vecka. Det blir flyg varje vardag samt på söndagar. Första flyget lyfter den 16 april 2018.

Den nya Helsingforslinjen från Malmö är ett så kallat code-shareflyg genom Finnair och blir därmed bokningsbar via båda flygbolagen. Skåningarna får nu tillgång till Finnairs stora nätverk, bestående av 19 asiatiska städer och 100 europeiska destinationer direkt från Malmö Airport.

Flygningarna genomförs med en av flygbolaget BRAs Avro RJ, jetflyg med plats för 112 passagerare. Flygtiden blir 1 timma och 45 minuter, med avresa från Malmö klockan 11.45 och avresa från Helsingfors kl 15.30.

– Den nya Helsingforslinjen blir via Malmö Airport den snabbaste, smidigaste och enklaste vägen mellan Skåne och Asien. Den öppnar upp för spännande möjligheter både för näringsliv och turism direkt till Skåne från Finland och Asien säger, Pernilla Lyberg, Regionchef i Malmö för flygbolaget BRA.

– Vi har nu gått in i en ny spännande fas av vårt samarbete med BRA, vilket kommer ge både affärs- och semesterresenärer i Skåne fler lokala förbindelser till Asien och Europa. Detta är ytterligare en del av Finnairs satsning på Sverige där vi ser att Öresund är mycket viktig region, säger Robert Lönnblad, Skandinavienchef på Finnair.

– Jag är glad att kunna erbjuda våra resenärer en direktlinje till Helsingfors. Vi har en stadig tillväxt av resenärer och destinationer och nu kan vi addera både Helsingfors och många nya spännande destinationer vidare ut i världen, säger Peter Weinhandl, flygplatschef på Malmö Airport.

– Denna nya flyglinje med connections till 19 destinationer i Asien ger helt nya möjligheter både för näringslivet i Skåne och för de asiatiska besökarna och är ett tydligt resultat av vårt gemensamma samarbete inom Swedish Skåne, säger Pia Rajgård Jönsson, VD Tourism in Skåne AB

Tack vare de nya flighterna mellan Malmö och Helsingfors erbjuds skåningarna nu sex avgångar i veckan till den finska huvudstaden, som blivit en stor sommardestination.

Helsingfors lockar turister från hela världen och erbjuder allt från ett rikt kulturliv och trendiga restauranger till bastubad. Helsingfors blev 2017 utsedd av sajten TravelBird till en av de mest välkomnande städerna i världen. Dessutom utsåg Lonely Planet Finland till en av de bästa destinationerna år 2017.

För mer information

Pernilla Lyberg, Regionchef i Malmö för flygbolaget BRA, 070-606 18 30, pernilla.lyberg@flygbra.se

BRA Pressjour utanför kontorstid: 010-722 16 62

Robert Lönnblad, Skandinavienchef Finnair, 070-783 74 23, robert.lonnblad@finnair.com

Carolina Laurén, presskontakt Finnair, 073-316 34 20, carolina@agency.sePeter Weinhandl- Flygplatschef

Malmö Airport, Swedavia AB, 0734-411467, peter.weinhandl@swedavia.sePia Rajgård Jönsson, VD

Tourism in Skåne AB, 0768 – 870 730, pia.jonsson-rajgard@skane.com

Pressbilder för fri publicering:https://www.mynewsdesk.com/se/flygbra

BRA har Sveriges nöjdaste flygresenärer, flyger till flest orter i Sverige, flyger direkt till/från Stockholm City Bromma, är top 10 mest rekommenderade varumärkena i Sverige och är världens första miljöcertifierade passagerarflygbolag.

Om Finnair: Finnair erbjuder resor mellan Asien, Europa och Nordamerika med fokus på snabba förbindelser via Helsingfors. Varje år flyger över elva miljoner passagerare med flygbolaget som ansluter 19 större städer i Asien och sju städer i Nordamerika och Centralamerika med över 100 destinationer i Europa. Finnair är ledande inom miljöfrågor och är det första europeiska flygbolaget att trafikera nästa generations ekosmarta Airbus A350 XWB-flygplan. Det är den enda flygplansmodellen i historien som blivit antagen på klimatorganisationen Carbon Disclosure Projects lista, The Leadership Index. Finnair är det högst rankade flygbolaget i Norden och det enda som belönats med fyra stjärnor av Skytrax och är medlem i alliansen oneworld som är en sammanslutning av femton av världens ledande flygbolag.