Flygbussarna hamnar i topp i kvalitetsmätning

Hög kundnöjdhet för Flygbussarna i kvalitetsmätning

Tillsammans med Vy Express och Vy Bus4You toppar Flygbussarna listan med Sveriges nöjdaste kunder inom kategorin persontransport enligt Svensk Kvalitetsindex (SKI) 2020. Studien bygger på 2353 intervjuer som genomfördes under perioden 28 februari och 1 april i år.

Det är första gången som Flygbussarna deltar i Svensk Kvalitetsindex undersökning om resenärers uppfattning om inrikesresor och Flygbussarna hamnar i topp tillsammans med Vy Express och Vy Bus4You, som sedan den 2 mars i år ingår i samma koncern.

– När vi köpte Flygbussarna vid årsskiftet sa vi att vi skulle ta det bästa från två bolag och göra något ännu bättre av det. Och det som verkligen förenar oss och Flygbussarna är våra nöjda resenärer. Vårt fokus på service, enkelhet och punktlighet ger oss inte bara topplaceringar i SKI, utan även återkommande resenärer. Vilket är det främsta beviset på att våra resenärer uppskattar oss, säger Robert Nyberg vd för Flygbussarna och Vy Travel.

Digitalisering tillsammans med det personliga mötet ger resultat
Flygbussarna har genom sina förare och värdar alltid haft stort fokus på service, men de senaste åren har företaget även arbetat hårt med digitalisering för att få en ökad förståelse för vad kunderna behöver och därmed kunna förbättra kundupplevelsen i alla kanaler.

- Vi har alltid haft stort fokus på att ge den bästa servicen i mötet med våra kunder och de senaste åren har vi utvecklat även det digitala kundmötet, för att kunna ge en hög kundupplevelse genom hela kundresan. Det är glädjande att se att vårt kontinuerliga förbättringsarbete uppskattas av resenärerna. Vi kommer fortsatt att fokusera på det personliga mötet och att ligga i framkant digitalt för att bättre förstå våra kunders behov och hela tiden göra det enklare och smidigare att resa med oss, säger Zakaria Abna-Aissa, Affärschef på Flygbussarna.

Bussbranschen har fortsatt nöjdast resenärer trots covid-19
Årets studie genomfördes med start 28 februari och pågick under hela mars månad – alltså under den period då coronakrisen påtagligt började påverka människors liv och resande. Resenärernas generella omdömen för flyg, tåg och buss är trots denna kris relativt oförändrade och visar att bussbolagen fortfarande har Sveriges nöjdaste kunder inom persontransport.

Kundnöjdhet – persontransport 2020 (2019 års siffror inom parantes)
Vy express 75,6 (72,1)
Vy Bus4You 75,2 (74,9)
Flygbussarna 71,8 (NA)
Norwegian 68,6 (65,7)
BRA 67,1 (70,5)
SAS 66,4 (69,7)
MTR 65,9 (70,0)

Branschen 64,6 (64,9)
Övriga flygbolag 64,2 (61,4)
Snälltåget 64 (65,6)
Flixbus 64 (64,8
Övriga bussbolag 60,7 (61,4)
SJ 59,5 (55,9)
Annat tågbolag 56,6 (53,3)

Om studien

Persontransportstudien genomfördes den 28 februari-1 april 2020 och mäter resenärers uppfattningar om inrikesresor med buss, tåg och flyg. Antal intervjuer: 2353.

Läs mer om mätningen på: www.kvalitetsindex.se

Camilla Tienso, marknadschef, Flygbussarna
E-post: camila.tienso@flygbussarna.se

Flygbussarna erbjuder smidiga och bekväma busstransporter till och från Sveriges största flygplatser. Varje år reser omkring 5 miljoner resenärer med oss och vårt mål är att göra varje resa till en kundupplevelse i världsklass. Vi fokuserar också på att vara hållbara, med fossilfritt bränsle i tanken samt att både kunder och medarbetare ska känna sig välkomna och behandlas lika. Flygbussarna är en del av Vy-koncernen.