Se flygtrafiken i realtid på din iPhone eller iPad

Idag godkände Apple Flightradar24 som applikation till iPhone och iPad. Flightradar24.com är en hemsida som visar flygtrafiken över Europa i realtid. Flightradar24 applikationen gör det möjligt att följa flygtrafiken i realtid på iPhone och iPad.

Flightradar24.com har funnits som hemsida i över 3 år och har över 200.000 besökare dagligen från hela Europa och nu får även användare av iPhone och iPad möjlighet att följa flygtrafiken i realtid. Sajten har använts av allt från flygintresserade och flightspotters till flygbolag och anställda inom flyget, som på sätt lättare kunnat få en uppfattning av situationen i luften. Att nu även kunna få samma information i sin iPhone eller iPad kan vara väldigt smidigt när man ska ut och resa.

- Vem har inte stått på en flygplats och funderat "när landar planet"? Nu blir det möjligt att själv snabbt och enkelt se den informationen i sin iPhone eller iPad, säger Mikael Robertsson som är VD på Svenska Resenätverket som driver Flightradar24.com

Flightradar24 finns i 2 versioner. Den enklare 'Flightradar24 Free' är gratis och visar flygtrafiken i realtid, men visar enbart flightnummer på flygplan. Den mer avancerade 'Flightradar24 Pro' kostar 45 kr och visar flygtrafiken i realtid och dessutom full information om alla flygplan som flightnummer, rutt (från/till), flygbolag, flygplanstyp, hastighet, höjd, mm.

Flightradar24 har ett nätverk av 150 mottagare runt om i Europa som tar emot information från flygplan, sammaställer och visar på en karta. Endast flygplan utrustade med en ADS-B transponder syns på Flightradar24, vilket är ungefär 60% av flygtrafiken i Europa.

Mer information om hur Flightradar24 fungerar finns på http://www.flightradar24.com

073-10 14 000 mikael@flygresor.se