FM Mattssons Vasaloppssponsring - en del av friskvårdsarbetet

FM Mattsson sponsrar sedan många år Vasaloppet och som en del av det interna friskvårdsarbetet erbjuder företaget sina anställda startplatser. Medarbetarna Kenneth Lindkvist, Robin Boss och Magnus Granlund – är anmälda till tre av vinterveckans lopp: Vasaloppet 30, Vasaloppet 45 och Vasaloppet 90.

Vasaloppets vintervecka, som startar i dag fredag 21 februari, lockar varje år tiotusentals besökare till Mora med omnejd. Eftersom Vasaloppet är en viktig motor för bygden; både historiskt, ekonomiskt och socialt, sponsrar FM Mattsson Vinterveckan sedan många år tillbaka.

Som en del i företagets friskvårdsarbete erbjuder FM Mattsson sina anställda en startplats i något eller några av vinterveckans lopp, och uppmanar därigenom sina medarbetare att röra på sig. Tre medarbetare deltar i tre av vinterveckans arrangemang: Vasaloppet 30, Vasaloppet 45 och Vasaloppet 90.

– Jag började åka när jag var 43 år för att se om jag klarade av det. Nu gör jag mitt 15:e Vasalopp så det har rullat på. Man vill ju slå förra årets tid. Att köra först 30 kilometer och sen 45 kilometer är en bra uppladdning inför det långa Vasaloppet, säger Kenneth Lindkvist, konstruktör inom produktionsutveckling.

Träning året runt
För Kenneth har vasaloppsdeltagandet bidragit till att träningen blivit en livsstil.

– Det här medför att jag tränar året runt och jag mår väldigt bra av det. Eftersom Vasaloppet förknippas med folkhälsa känns det bra att företaget är med och sponsrar och genom att vi anställda får startplatser uppmuntras vi att hålla igång.

Även för Robin Boss, som monterar termostater, har det blivit en hälsosam tradition att åka Vasaloppet. I år gör han sitt sjunde Vasalopp och åker för andra gången alla tre loppen.

– Den bästa träningen är med nummerlapp på, så är det. Därför är det väldigt bra att åka två kortare lopp innan själva Vasaloppet. Det är svårt att sätta ord på den upplevelse som ett Vasalopp är. Det är utmaningen, naturen och stämningen. Samtidigt som det är det värsta du gjort i ditt liv så är det ändå kul, så det är en väldigt speciell upplevelse. Att företaget sponsrar med startplats tycker jag är ett jättebra initiativ, framförallt för att de uppmuntrar oss att röra på oss, säger Robin.

Viktig sponsring
Den tredje medarbetaren som deltar i tre lopp under veckan är Magnus Granlund, maskinoperatör.

– Det här är fjärde året som jag åker alla tre loppen. Att ett av de största företagen i Mora, sponsrar den institution som Vasaloppet är i Mora tycker jag är självklart. Det är också jättebra att vi får chansen att åka loppen genom vår arbetsgivare.

• Friskvård

• sponsring