Små detaljer som kan göra stor skillnad i vardagen

Under våra mer än 145 år på marknaden har vi hunnit samlat på oss en mängd praktiska erfarenheter från bostadsanpassning, vårdhem och sjukhus. Viktiga erfarenheter som har hjälpt oss att utveckla bra produkter och finurliga lösningar. Små detaljer som att byta spak eller vred kan göra livet betydligt enklare för äldre, rörelsehindrade och för dem som har andra behov för att underlätta vardagen.
En längre spak kräver mindre kraft, en svart kula på spaken syns bättre, svarta rattar ger bättre kontrast för dem med nedsatt syn, samtidigt som de är extra greppvänliga. Vingar på rattarna gör det lättare att greppa och vrida. Händer är olika. Därför är flera av våra kranar extra lätta att använda.

• Byggnadsindustrin, branschfrågor

• reumatikerförbundet
  • energibesparande
  • 9000e

Redan 1865 grundades FM Mattsson av Frost Matts Mattsson, och har sedan dess varit en föregångare för hela branschen. Till att börja med tillverkades urverksdetaljer till Moraklockan, luskammar, pinglor, spännen och baksporrar. År 1876 gjuter Frost Matts sina första fat- och pannmurskranar.

Idag, mer än 145 år senare, är FM Mattsson en av norra Europas största och modernaste armaturfabriker. Närmare 600 000 kranar lämnar årligen fabriken för att inreda kök och badrum världen över.

Malou Carlsson

Presskontakt Varumärkes- och sortimentschef 0250-59 64 33