Hygien i fokus när Zornmuseet väljer blandare

100 år efter att Anders Zorn gick ur tiden väljer Zornmuseet att installera signerade, beröringsfria tvättställsblandare – för att i första hand förhindra bakteriespridning på besökstoaletterna. Genom att installera de nya blandarna minskar Zornmuseet även sin vattenförbrukning, och just vatten var något som låg Anders Zorn varmt om hjärtat. ”I ett och samma grepp samsas natur, kultur och armatur, ”säger Johan Cederlund, museidirektör.

I år är det 100 år sedan Morasonen Anders Zorn (1860-1920) gick ur tiden. Genom Zornmuseet, som ligger bredvid Anders och hustrun Emmas hem Zorngården, får allmänheten ta del av Zorns enorma konstskatt - världens största samling av hans verk.

– Anders Zorn var inte bara en framstående konstnär utan han värnade även om Moras hembygd och inte minst företagskulturen. Moraknivar, Morahästar och Morakranar – allt fanns här på den tiden när han fortfarande levde, säger Johan Cederlund, museidirektör.

Zorn själv var en framtidsentreprenör som tog med sig saker hem från olika resor från när och fjärran.

– Det finns många kopplingar till Zorn och vatten. En av dem är att han var bland de första att installera centralvärme i form av vatten, på Zorngården i Mora. Därför känns det extra roligt att vi nu installerat blandare från Mora Armatur här i Zornmuseet och att de dessutom är graverade med Zorns signatur, berättar Johan.

Personlig blandare som dessutom är hygienisk och snygg
Det är tvättställsblandare från serien MORA MMIX tronic i en svart modell som installerats på Zornmuseets besökstoaletter. Blandarna har en beröringsfri funktion som är hygienisk eftersom man inte behöver beröra själva blandaren för att använda den, vilket passar särskilt bra i dessa tider för att förhindra bakteriespridning. Ytan är behandlad i svart PVD som gör den tålig och lätt att hålla ren. Blandaren har ett snyggt och estetiskt utseende med en personlig prägel där Zorns signatur finns graverad.

– Genom våra nya blandare behöver våra årliga 65 000 besökare inte röra något alls. Och att vi även sparar på något som låg Anders Zorn varmt om hjärtat – vatten, är ett stort plus. Sedan är de väldigt snygga och personliga med den svarta nyansen och Zorns signatur. I ett och samma grepp har vi samlat natur, kultur och armatur, säger Johan.

Vattentemat är även något som går igen i en sal i sommarens utställning.

– Just vatten är ett tema som vi tagit fasta på. Vågornas rörelse, glittret på vattenytan – ingen målar vatten som Anders Zorn. Dessutom använder han vatten som medium genom akvarellen och han gör det bättre än någon annan. I sommar kan besökare verkligen njuta av Zorns fantastiska vattenbilder, avslutar Johan Cederlund.