Brattåsvägen med i spännande energiprojekt

Brattåsvägen med i spännande energiprojekt

Förbo fick beviljat bidrag på 150 000 kr genom kampanjen Halvera Mera. Bidraget var öronmärkt för en studie som kunde visa på åtgärder som kan halvera energiförbrukningen i fastigheter. Nu är studien klar.

Kampanjen Halvera Mera har som mål att visa omvärlden att det är möjligt att halvera energianvändningen vid renovering av flerbostadshus. Än så länge har kampanjen givit bidrag till 32 nya förstudier varav Förbo fick göra en.

- Vi är stolta över att få ha varit med i kampanjen och det ska bli spännande att få omsätta lösningarna i praktiken, säger Krister Lundgren, inköps- och miljöchef på Förbo.

Förbos hus på Brattåsvägen i Landvetter centrum är byggda på 1970-talet och ska med start 2014 genomgå en upprustning. Det gjorde att fastigheterna passade bra som föremål för energisparstudien. Studien baserades på huskroppen som ingår i första etappen av upprustningen, därefter får åtgärderna anpassas till övriga huskroppar. Åtgärderna består bland annat av att byta fönster, tilläggsisolera fastigheten och sätta in ett nytt ventilationssystem.

Energisparåtgärderna på Brattåsvägen är ett led i det ständiga arbetet med att minska energianvändningen. Just det är en av de viktigaste delarna i arbetet mot en mer hållbar fastighetsbransch.

- Vi utför energibesparande åtgärder kontinuerligt men projektet på Brattåsvägen är stort och kan komma att ge fler idéer till framtida renoveringar, avslutar Krister Lundgren.