Bild på Smörkullegården.

Förbo satsar i Lindome!

Ett av Förbos stora bostadsområden ligger centralt i Lindome. Det attraktiva läget nära både handel och natur gör området omtyckt. Nu satsar vi på förnyelse och att öka trivseln ytterligare. Med rätt åtgärder får vi ett bostadsområde där hyresgästerna trivs och dit många vill flytta. Därför tar vi ett helhetsgrepp; vi gör en lekfull aktivitetspark, vi renoverar bostadshusen och vi skapar en inbjudande utemiljö utifrån de boendes önskemål.

Från vårt bostadsområde och en bit upp i skogen ska vi bygga den nya aktivitetsparken. Här finns alla möjligheter att skapa en härlig utemiljö och lekplats i den kuperade miljön. Inför utvecklingen av aktivitetsparken samarbetar vi med förskola, skola, boende i området och föreningslivet för att fånga upp vad som bör finnas med. Med anledning av coronavirusets utbredning har vi valt att flytta det fysiska dialogmötet med våra hyresgäster till det digitala rummet så att fler ska kunna delta och göra sin röst hörd.

Vi planerar att utveckla och förnya hela bostadsområdet på flera plan. Detta gör vi i nära dialog med boende och kommunen. Det handlar både om att utveckla och renovera de befintliga bostäderna, men också om att bygga fler lägenheter i området. Ett glädjande besked är att kommunen nyligen godkände att påbörja planläggningen som möjliggör byggnation av ytterligare cirka 100 nya bostäder vid Lindome centrum. Bostäderna ska byggas vid det p-däck som finns på kortsidan av centrumet mot kyrkan samt att vi kommer att titta på möjligheten att bygga på våra befintliga hus i området

Under våren bygger vi nya avfallsstationer i området, vilket kommer att ge våra hyresgäster möjlighet att enkelt kunna sortera allt hushållsavfall på ett och samma ställe. Där utöver pågår det utredningar för att se vad som behöver renoveras på fastigheterna och inne i lägenheterna, samt om gårdarna behöver rustas upp.

- För oss är det viktigt att vi på ett hållbart och varsamt sätt utvecklar våra områden i dialog med våra hyresgäster, säger Anna Olà, fastighetsutvecklingschef på Förbo. Vi utgår från områdets specifika förutsättningar och ser till både områdets och hyresgästernas behov, vi gör vad vi kan för att bevara det som redan är bra, och förbättrar det som behövs.

Genom att fokusera på området, människorna och deras behov kan vi åstadkomma bostadsområden som är levande, attraktiva, hållbara och trygga över tid. Det gör vi genom ett långsiktigt arbete. Områdesutvecklingen i Lindome kommer att pågå under ett flertal år. Vi har erfarenhet av arbetet från vårt bostadsområde Säteriet i Mölnlycke och är trygga med att resultatet kommer att bli lika bra i Lindome som där.