Förbos hyresgäster nöjdare

Förbos hyresgäster nöjdare

Resultatet i en nyligen genomförd undersökning bland de boende hos det kommunala bostadsbolaget Förbo visar att hyresgästerna är mer nöjda både med förvaltningen i området och med boende i allmänhet. Från 65,1(2008) till 68,6 på  förvaltningsindex och från 69,2 (2008) till 70,4 på nöjdboendeindex ger tydliga besked.

- Våra satsningar ger effekt., säger Gunilla Karestedt, verksamhetschef. Under året har vi bland annat fokuserat på utemiljö och underhåll vilket ger tydlig effekt hos våra hyresgäster. Vårt arbete med att
utveckla service, bemötande och tillgängligheten uppskattas också.

Resultatet redovisas i index på en skala 1-100 där 60 anses vara en bra nivå och 70 mycket bra. Förvaltningsindex som mäter sådant som hyresvärden direkt kan påverka; skötsel, underhåll,
service, information. Resultatet ökar från 65,1 (2008) till 68,6 i årets mätning.

Nöjdboendeindex omfattar bland annat faktorer som trygghet och läge. Även här är de boende mer nöjda, från 69,2 (2008) till 70,4.

- Att hyresgästerna i våra bostadsområden upplever trygghet i sitt boende är viktigt för oss, säger Ulla Hamnlund-Eriksson. Våra bostadsområden har fina lägen och när det gäller trygghet är det höga nivåer över allt. Det är så det ska vara!

Mätningen görs för tredje gången i samarbete med Statistikkonsulterna och innebär att ett frågeformulär skickas till 2400 slumpvist utvalda hyresgäster i Förbos bostäder i de fyra kommunerna Härryda, Mölndal, Lerum och Kungälv. Svarsfrekvensen ligger på 66%.