Kontraktskrivning på Kvarnkullen

Kontraktskrivning på Kvarnkullen

Det är fullt i samlingslokalen i kvarnen i Kungälv. Utanför regnar det lite lätt och träden börjar bli gröna. Det är dags för kontraktsskrivning för de förväntansfulla hyresgäster som fått lägenhet i Förbos nya bostadsområde Kvarnkullen.

Utanför kvarnen står Birgitta Olsson,Inez Johansson  och Vivi-Ann Wallin tillsammans med Shina Karim, från Förbo. Hon pekar och visar och försöker måla upp hur det kommer att bli när bygget är klart.

– Det är väldigt spännande och även om jag inte fick den lägenhet som jag först önskade känns det väldigt bra. Jag och min man bor i en villa med en stor trädgård och det kommer att bli skönt att komma till en lägenhet, säger Vivi-Ann Wallin och ber Shina peka ut ungefär var hennes lägenhet kommer att ligga.

I Kvarnkullen byggs 51 hyresrätter riktade till en äldre målgrupp (70+). Husen får i tre plan och alla bostäder har uteplats eller balkong. Som en länk mellan de två huskropparna finns ett orangeri med en möblerad samlingslokal.

Uthyrningen av lägenheterna startade den 7 mars 2016 och är nu klar. Inflyttning sker i februari 2017.

– Jag har ett radhus som jag ska sälja under hösten så nu är det fullt upp med att rensa och röja inför fotograferingen, säger Birgitta Olsson som konstaterar att det ska bli skönt att slippa trappan.

– Dessutom jobbar jag som kassör på PRO som har sina lokaler precis här så detta blir perfekt.

Inez Johansson som står bredvid henne berättar att hon har en jättefin lägenhet mitt i centrum i dag, men att det inte finns hiss i huset.

– Barnen har legat på mig att jag ska sätta upp mig i kön och söka en bostad här. Och så fick jag det. Det känns väldigt spännande. Min sonhustru sa att jag borde ta och öppna en flaska champagne för att fira.

Så blir hon tyst en stund och tittar ut över det som om knappt ett år kommer att bli hennes nya hem.

– Jag kanske ska göra det!