Fr vänster: Besha Welander, gruppchef/projektledare Mölndal Energi, Richard Lundström energiförsäljare Mölndal Energi, Pontus Frygner, Senior konsult på Bengt Dahlgren, Jonas Hansson projektledare Mölndal Energi & Pouria Tavakol, energiingenjör Förbo

Energisatsning i Förbos bostadsområde Lindome centrum

I Lindome centrum pågår nu ett stort energiprojekt i Förbos bostadsområde. Tillsammans med Mölndal Energi förnyar Förbo fjärrvärme- och vattenledningar som ska säkerställa en säkrare leverans och minskad energianvändning. Projektet bidrar till att minska klimatpåverkan samtidigt som det frigör energi och möjliggör för framtida utveckling av nya bostäder i kommunen.

Det omfattande projektet med att förnya fjärrvärme- och vattenledningar i Förbos bostadsområde Lindome centrum är ett arbete som kommer att pågå under flera år. Just nu pågår arbetet i Dotegården där Mölndal Energi schaktar och lägger nya fjärrvärme och kallvattenrör.

Samma åtgärder kommer att utföras på Smörkullegården lite längre fram.
– En stor del av arbetet handlar om att öka driftsäkerheten, framöver kommer inte lika många huskroppar att drabbas om det blir avbrott på ett ställe, berättar Pouria Tavakol på Förbo och Jonas Hansson på Mölndal Energi.

Markarbetet är bara en del av utvecklingsarbetet i området. Förbo arbetar enligt devisen Områdesutveckling på Förbovis, ett helhetsgrepp där Förbo nu ska rusta upp hela bostadsområdet i Lindome centrum. Det handlar om att utveckla området genom bland annat en större renovering av husen – invändigt och utvändigt, tryggare och attraktivare utformning av gårdarna samt bygget av en aktivitetspark.
– I samband med renoveringen av husen ska vi att införa FTX-ventilation, ventilationssystem med återvinning av energi ur frånluften, som kommer bidra till att minska energianvändningen och framför allt förbättra inomhusklimatet, berättar Pouria Tavakol, energiingenjör på Förbo.

Förbo och Mölndal Energi tillsammans med teknikkonsulten Bengt Dahlgren AB och Mölndal VA arbetar tillsammans med att förnya vatten- och energisystemet i Lindome centrum.

Genomförande av energirenoveringar av området Lindome centrum bedöms kunna medföra en minskad energianvändning motsvarande ca 2 300 MWh/år samt en minskad klimatpåverkan motsvarande cirka 32 ton koldioxid/år. Minskningen i energianvändningen per år efter ombyggnation av hela Lindome centrum kommer att motsvara den årliga energianvändningen i cirka 250 normalvillor.*

*Källa: https://www.energimyndigheten.se/statistik/den-officiella-statistiken/statistikprodukter/energistatistik-for-smahus/

Förbo är ett bostadsföretag som ägs gemensamt av kommunerna Härryda, Mölndal, Lerum och Kungälv. Vi äger och hyr ut cirka 5 900 lägenheter, radhus och parhus fördelat på 62 områden och 19 orter i de fyra kommunerna. Nära naturen men aldrig långt från stadens puls. På Förbo har vi ett engagerat och serviceinriktat förhållningssätt till våra kunder och vill att de som bor hos oss ska ha stora möjligheter att kunna påverka sitt hem. Vi tror på ett långsiktigt arbetssätt som utvecklar hyresrätten.