Förbo bjuder på julfest när det nya huset och huvudkontoret invigs

Förbo bjuder på julfest när det nya huset och huvudkontoret invigs

I mitten av november gick flyttlasset för Förbos huvudkontor från Mölndal till Råda torg mitt i Mölnlycke centrum. Här har Förbo byggt ett hus som består av 18 lägenheter samt huvudkontor och en lokal i bottenplan.

- Det känns spännande att flytta till Mölnlycke, säger Förbos vd Peter Granstedt. I vår nya lokal kommer vi verkligen närmare våra hyresgäster och vår verksamhet.

För att inviga huset och fira flytten bjuder Förbo på fest i samband med julmarknaden i Mölnlycke centrum nu på lördag. Mölnlycke Rockkör och Hulebäcks slagverkselever underhåller och Förbos vd Peter Granstedt inviger tillsammans med kommunstyrelsen ordförande Annette Eiserman-Wikström. Det bjuds på pepparkakor, glögg och varm paella direkt från woken.

Huset på Råda torg håller en grön profil, både på utsidan och på insidan. Balkongerna går i olika gröna nyanser och delar av taket är täckt med sedumväxter. Runt den lägre delen av huset kommer växter slingra sig upp mot taket. Invändigt har Förbo arbetat med låg energiförbrukning, individuell mätning av vatten för hyresgästerna och närvarostyrd belysning i allmänna utrymmen och i lokaler.

- Det har varit stor efterfrågan på lägenheterna och alla hyresgästerna är nu inflyttade, berättar Renée Lernestam som ansvarat för uthyrningen. Jag tror man uppskattar det centrala läget med närhet till allt. Sen har man också fått möjlighet att påverka val i lägenheten, som till exempel bänkskivor och kakel.

På Förbos huvudkontor arbetar knappt 30 personer som servar verksamheten i de fyra kommuner, Härryda, Mölndal, Lerum och Kungälv, som gemensam äger bolaget.

Förbo är ett bostadsföretag med 5 500 bostäder i de fyra
kommunerna Härryda, Mölndal, Lerum och Kungälv. Totalt har Förbo lägenheter,
radhus och parhus på 18 orter som Marstrand, Landvetter, Mölnlycke och Lindome.
Förbo har 60 heltidsanställda och omsätter cirka 400 miljoner kronor årligen.