​Förbo får statligt stöd till att bygga en aktivitetspark i Mölnlycke

​Förbo får statligt stöd till att bygga en aktivitetspark i Mölnlycke

I bostadsområdet Säteriet i Mölnlycke vill Förbo under nästa år bygga en stor aktivitetspark. Nu har det kommunalägda bostadsbolaget fått ett statligt stöd till att utveckla parken.

- Vi vill bygga en aktivitetspark som sträcker sig från extraordinär lekplats och lärmiljö till att vara en inkluderande mötesplats och ett utflyktsmål. Med det här stödet får vi nu en möjlighet att genomföra ett sådant stort projekt. Det känns superroligt, säger Katarina Svangård, projektledare på Förbo.

Utvecklingen av parken vill bostadsbolaget göra i nära dialog med de boende, politiker, föreningar, skolan och alla som kan komma att använda parken.

Ett litet annorlunda grepp för att samla in åsikter och förslag på parken gör man genom att anordna en ljusfest i området.

- Vi anordnar en ljuspromenad där man får se spännande ljussättningar och samtidigt kan lämna synpunkter på parken genom olika stationer. Det blir tävlingar för barnen, ponnyridning och vi bjuder på mat. Alla som är intresserade av parken är välkomna och vi hoppas få in många bra förslag genom detta.

Det är Boverket som under 2016 delat ut totalt nästan 200 miljoner kronor till olika projekt över hela landet som ska förbättra utemiljöer och stimulera till aktivitet och social gemenskap. Sammanlagt har 314 ansökningar har kommit in och av dessa har 115 beviljats stöd.

- Säteriet är vårt största bostadsområde, med runt 750 bostäder. Området genomgår en omfattande renovering just nu och har utvecklats mycket de senaste åren. Att kunna tillföra ett sådan här mötesplats och utflyktsmål gör att vi nu också stolt kan visa upp vårt område för besökare, säger Katarina Svangård.

Förbo är ett bostadsföretag med ett brett utbud av lägenheter, radhus och parhus i de fyra kommunerna Härryda, Mölndal, Lerum och Kungälv. Våra cirka 5 600 bostäder finns nära naturen men aldrig långt från stadens puls.