Skissbild över Dotegården och den intilliggande aktivitetsparken. Illustratör: Petter Lodmark, arkitekt på QPG.

Förbo satsar på fler bostäder i Lindome

Ett av Förbos stora bostadsområden finns nära handel och natur i Lindome centrum. Med en ny detaljplan för området satsar Förbo nu på förnyelse och att öka trivseln. Förbos områdesutveckling i Lindome tar ett helhetsgrepp om många viktiga delar och kommer bland annat att innebära renovering av bostadshusen, nybyggnation av nya bostäder, en inbjudande utemiljö samt en aktivitetspark.

Förbo planerar att utveckla och förnya hela bostadsområdet i Lindome centrum på en rad olika sätt. Det handlar dels om att utveckla och renovera sina befintliga bostäder, dels om att bygga fler lägenheter. I samarbete med kommunen arbetar Förbo på en detaljplan som möjliggör byggnation av ytterligare cirka 100 nya bostäder i Lindome centrum.

Med nya hus finns möjlighet att bygga in bättre och större passager till gårdarna och få till en utformning av området som ökar tryggheten. Planerna är också att fylla behovet som finns i centrum av tillgänglighetsanpassade lägenheter med hiss. Det gör det möjligt för bland annat äldre personer att bo kvar centralt i Lindome. Något som också är eftertraktat är hyresrätter i form av radhus, vilket nu finns planer om i anslutning till Dotegården.

Detaljplanen grundar sig i en närboendedialog
För att få en djupare förståelse för hur invånarna upplever sitt närområde har kommunen genomfört en närboendedialog där boende i Lindome centrum fått markera trygga och otrygga platser samt favoritplatser. Utöver enkäten gjordes också en trygghetsvandring som utvärderade upplevelsen av området. Resultatet visade tydligt att det finns tre punkter där hyresgäster känner sig otrygga, vilka är de tre ”ändarna” på gårdarna. I arbetet med detaljplanen har de otrygga platserna ägnats stor omsorg och det är också där som det stora förändringsarbetet kommer att ske.

- Med utgång från de åsikter som samlats in håller vi på att arbeta fram en ny detaljplan för området där vi möjliggör för att riva vissa hus och ersätta med nya. På så vis kan vi tillföra fler bostäder så att fler får chans att bo i centrala Lindome, samtidigt som vi ökar den upplevda tryggheten på gårdarna, säger Anna Olá, fastighetsutvecklingschef på Förbo.

- Alla som bor i ett hus som vi tänker ersätta med ett nytt kommer att erbjudas en annan permanent bostad, fortsätter Anna Olá. Vi förstår att det kan vara ett chockartat besked att få som hyresgäst och därför har vi haft informationsmöten för de som behöver flytta och vi kommer att vara tillgängliga i vår projektlokal under hela våren för att kunna möta våra hyresgäster och deras behov på bästa möjliga sätt.

I arbetet med den nya detaljplanen har bostadsområdet och den omkringliggande bebyggelsen i Lindome Centrum studerats och analyserats av kommunen, arkitekter och Förbo. Många har deltagit och bidragit utifrån olika perspektiv och kunskapsområden. Det har varit viktigt att kartlägga värdefulla kvaliteter, platsens historia och hur olika rum och områden används och uppfattas av de som vistas där. Stor vikt läggs vid att finna en väg mot en trygg, hållbar och vacker stadsdel.

Renoverar större delen av gårdarna
    Förbo kommer att renovera två tredjedelar av bostadsområdet i Lindome centrum. Blandningen av nya och befintliga hus kommer att göra gott för området. Det möjliggör för hyresgäster att bo kvar samtidigt som nya människor får chans att flytta till Lindome centrum. Med de åtgärder som Förbo gör får hyresgästerna ett bättre inomhusklimat och husen blir mer energieffektiva vilket bidrar till mindre klimatpåverkan - samtidigt som leveransen av el, värme och vatten blir säkrare.

En viktig del i arbetet med att områdesutveckla Dotegården och Smörkullegården är att behålla det tidstypiska arvet. Både antikvarie och sakkunniga har varit med och lyft fram de delar som är värdefulla att bevara och bygga vidare på. Byggnaderna har detaljstuderats vad gäller material och konstruktion. Det tidstypiska kulturarvet på gårdarna kommer att bevaras med den nära kontakten till naturen och en fortsättning i den ljusa färgskalan. Gårdsrummen bibehålls och de nya byggnaderna bildar tillsammans med de befintliga en ny gemenskap med ena foten i nutiden och den andra foten i framtiden, varmt välkomnande och ämnad för alla.

Förbo är ett bostadsföretag som ägs gemensamt av kommunerna Härryda, Mölndal, Lerum och Kungälv. Vi äger och hyr ut cirka 5 800 lägenheter, radhus och parhus fördelat på 62 områden och 19 orter i de fyra kommunerna. Nära naturen men aldrig långt från stadens puls. På Förbo har vi ett engagerat och serviceinriktat förhållningssätt till våra kunder och vill att de som bor hos oss ska ha stora möjligheter att kunna påverka sitt hem. Vi tror på ett långsiktigt arbetssätt som utvecklar hyresrätten.

Anna Olá

Fastighetsutvecklingschef 0704-255420