Förbo sponsrar simskola för barn och unga

Förbo sponsrar simskola för barn och unga

Förbo inleder ett nytt samarbete med simskolor i ägarkommunerna i syfte att bidra till ökad simkunnighet hos unga. Samarbetet innebär att Förbos hyresgäster till ett rabatterat pris får möjlighet att gå en intensivsimskola under sommaren 2024.

När Förbos tidigare sponsringsavtal gick ut som stöttade en bollklubb per kommun vidgades blicken för att se över andra möjligheter som ger nytta för både hyresgäster och samhället i stort. Förbo är nu glada att kunna erbjuda sina hyresgäster ett begränsat antal simskoleplatser till rabatterat pris.

– Att bidra till att öka simkunnigheten, och därmed potentiellt rädda liv, är ett sätt för oss som samhällsaktör att verka för lika förutsättningar, berättar Tim Timborn som är sponsringsansvarig på Förbo.

Siffror visar att drygt hälften av alla barn lärt sig simma i just en simskola, vilket stärker beslutet av sponsringsinitiativ.

Förbo samarbetar nu med lokala simskolor. Respektive aktör håller i intensivkurser under sommaren som passar barn mellan 4 och 9 år. Förbos sponsrade simskoleplatser är jämnt fördelade mellan kommunerna (Härryda, Mölndal, Lerum och Kungälv) och det är först till kvarn som gäller.

– Ser vi att intresset är stort bland våra hyresgäster och att samarbetet löper på bra så finns alla möjligheter att fortsätta med samma koncept nästa år, avslutar Tim.

Mer information om simskolorna och anmälan finns att läsa på förbo.se/simskola.

Förbo är ett bostadsföretag som ägs gemensamt av kommunerna Härryda, Mölndal, Lerum och Kungälv. Vi äger och hyr ut cirka 6 000 lägenheter, radhus och parhus fördelat på 62 områden och 19 orter i de fyra kommunerna. Nära naturen men aldrig långt från stadens puls. På Förbo har vi ett engagerat och serviceinriktat förhållningssätt till våra kunder och vill att de som bor hos oss ska ha stora möjligheter att kunna påverka sitt hem. Vi tror på ett långsiktigt arbetssätt som utvecklar hyresrätten.

Tim Timborn

Kommunikatör 031-746 50 42