Förbos huvudkontor i Mölnlycke.

Förbos hyror för 2024 är klara

Hyresförhandlingen för 2024 är nu klar och resultatet innebär en genomsnittlig höjning av hyrorna med 5,4 procent som gäller från den 1 januari.

Efter att Hyresmarknadskommittén, som består av ledamöter från Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta, tagit hjälp av en opartisk ordförande är nu hyrorna för 2024 klara. Den genomsnittliga höjningen blev 5,4 procent och gäller från 1 januari.

För en hyresgäst som bor i en normalstor trea med en månadshyra på 7000 kronor innebär resultatet en höjning med 378 kronor per månad.

– Det är en utmanande tid där vi de senaste två åren haft en skenande kostnadsutveckling. Stora kostnadsökningar påverkar förstås Förbos förutsättningar att driva vår verksamhet och att fortsätta prioritera underhåll av våra fastigheter och erbjuda en riktigt bra service. Det är ett ansträngt läge i samhället och vi är medvetna om att hyreshöjningen kan bli tuff för många. Samtidigt har vi ett ansvar att se till att Förbo kan fortsätta förvalta fastigheterna, säger Peter Granstedt, vd på Förbo.

Varje år förhandlar vi om hyreshöjningar med Hyresgästföreningen. Vi gör det för att våra kostnader ökar och för att vi ska kunna ha möjlighet att renovera, underhålla och utveckla våra fastigheter. Som fastighetsbolag behöver vi ha en stabil ekonomi för att kunna fortsätta förvalta våra fastigheter på ett tryggt sätt och upprätthålla en bra service mot våra hyresgäster.

Förbo är ett bostadsföretag som ägs gemensamt av kommunerna Härryda, Mölndal, Lerum och Kungälv. Vi äger och hyr ut cirka 6 000 lägenheter, radhus och parhus fördelat på 62 områden och 19 orter i de fyra kommunerna. Nära naturen men aldrig långt från stadens puls. På Förbo har vi ett engagerat och serviceinriktat förhållningssätt till våra kunder och vill att de som bor hos oss ska ha stora möjligheter att kunna påverka sitt hem. Vi tror på ett långsiktigt arbetssätt som utvecklar hyresrätten.