I strålande sol tog Peter Granstedt, Förbo,  Anna Säfwenberg, Skanska, och Per Vorberg, Härryda kommun, ett första spadtag tillsammans för 102 nya bostäder i Landvetter.
I strålande sol tog Peter Granstedt, Förbo, Anna Säfwenberg, Skanska, och Per Vorberg, Härryda kommun, ett första spadtag tillsammans för 102 nya bostäder i Landvetter.

Första spadtaget för 102 nya bostäder i Landvetter

I strålande sol togs, under måndagen, det första spadtaget för nya bostäder i Landvetter. Det är bostadsbolaget Förbo som i samverkan med Skanska har projekterat området Landevi gårdar.

-  Förbos ambition om att bygga fler bostäder är ett långsiktigt arbete, fastslog Förbos vd Peter Granstedt. Samarbetet har fungerat mycket bra och det gemensamma målet är förstås en bra slutprodukt som ger nöjda kunder. Vi har redan märkt att intresset för lägenheterna är stort.

- Tillsammans med Förbo och Härryda kommun utvecklar vi här trivsamma, bekväma och kostnadseffektiva hyresrätter med närhet till både natur och fritid, förklarade Anna Säfwenberg, distriktchef på Skanska och passade även på att överlämna en symbolisk gåva i form av en burk honung, från biodlingen vid Skanskas kontor.

Per Vorberg, kommunstyrelsens ordförande i Härryda, gladde sig åt att det byggs fler bostäder i kommunen eftersom det är en kommun som många trivs i och Landvetter är en ort där många vill bo.

Tillsammans satte de spadarna i jorden, planterade ett pilträd och förklarade bygget igång.

Byggnationen av de fyra husen med sammanlagt 102 lägenheter kommer att pågå i knappt två år. Det blir hyresrätter i olika storlekar från 1 till 4 rum och kök och uthyrningen startar under vintern 2020/21.

Förbo är ett bostadsföretag som ägs gemensamt av kommunerna Härryda, Mölndal, Lerum och Kungälv. Vi äger och hyr ut cirka 5 800 lägenheter, radhus och parhus fördelat på 61 områden och 19 orter i de fyra kommunerna. Nära naturen men aldrig långt från stadens puls. På Förbo har vi ett engagerat och serviceinriktat förhållningssätt till våra kunder och vill att de som bor hos oss ska ha stora möjligheter att kunna påverka sitt hem. Vi tror på ett långsiktigt arbetssätt som utvecklar hyresrätten.