Höjdpunkten i Lerum nominerat till nytt arkitekturpris

Höjdpunkten i Lerum nominerat till nytt arkitekturpris

Förra veckan avslöjades de nominerade till Sveriges Arkitekter Västra Götalands (SAVG) arkitekturpris. Det stod då klart att Förbos hus Höjdpunkten i Norra Hallsås, Lerum, blivit nominerat. Det är andra gången på två år som huset, ritat av arkitektfirman Nordmark & Nordmark, blir nominerat för ett arkitekturpris.

- Givetvis fantastiskt roligt, säger Peter Granstedt, vd på Förbo. För två år sedan sa jag att det visar hur vi tänker rätt i vårt arbete med att utveckla hyresrätten. Det går att bygga spännande bostäder utan att ge avkall på boendekvalitet, långsiktighet och hållbarhet. Att Höjdpunkten nu blir nominerat för andra gången på kort tid gör mig ännu säkrare på att så är fallet.

Det är Västra Sveriges Arkitekter som sedan 1987 delat ut priset som syftar till att stimulera diskussionen om arkitektur såväl inom branschen som hos allmänheten. Den delas ut till ett byggnadsverk eller en grupp byggnader som uppförts inom föreningens geografiska område, Västra Götalandsregionen, och är resultat av ett gott arkitektarbete.

Juryns motivering lyder:
”Lägenhetsstorlekar, rum, och byggmetoder är standardiserade i de flesta hyresbostadsprojekt. Likriktning råder och få projekt skiljer sig från mängden. Punkthuset i Lerum använder alla förutsägbara delar, men har en sammansättning som är friskt oförutsägbar och komplex. Byggnadens åttahörniga normalplan består av fyra lägenheter, två spegelvända tvåor och två spegelvända treor. Hörnen kröker lägenheterna och skiljer nätt vardagsrum och kök. Fasadens sandwichelement, med ballast av återvunnet glas, glimmar eller är som motsats, i vissa partier, mattslipad. Ytorna är kontraster som framhäver byggnadens fasetter och förstärker dess skulpturala verkan.”

Under åren 2003 -2013 kallades priset Helge Zimdalpriset. Från och med år 2015 heter priset Sveriges Arkitekter Västra Götalands arkitekturpris.