Uppskattad invigning av aktivitetsparken Biorkabacken!

Uppskattad invigning av aktivitetsparken Biorkabacken!

Under lördagen invigdes Förbos nya aktivitetspark Biorkabacken i Björkås. Många boende i området ville vara med på öppningen av parken och även långväga gäster kom för att inspektera det nya utflyktsmålet. Utformningen av parken har hyresgästerna själva fått påverka med sina önskemål.

Förbos invigning av den nya aktivitetsparken i Björkås blev en livad tillställning! Ytterby IS höll basketskola, rundpingisen var populär och gatukritskonst skapades. Till tonerna av Kulturskolans härliga stämmor höll Förbos vd Peter Granstedt tal och klippte bandet som blev det officiella startskottet för Biorkabacken.

Biorkabacken är den andra färdigställda aktivitetsparken av fyra planerade, en i varje av Förbos ägarkommuner. Precis som med den första parken, Sagoparken, har de boende i området fått vara med och påverka innehåll och utformning. Bland hyresgästerna i Björkås fanns önskemål om bland annat tubrutschkana, multiarena och hundrastgård. Det och mer därtill finns nu att åtnjuta i parken. Pingisbord, juniorfotbollsplan, lekborg, sandlåda och gunga är alla önskemål som kom fram under dialogarbetet inför planeringen av parken.

- Tubrutschkanan är ny, men det fanns en här redan på 70-talet. Det fanns hyresgäster som gärna ville se en ny, säger Hanna Holmström Tomic, kommunikationschef på Förbo.

Parken kantas av ätbara växter. Äppel- och valnötsträd samsas med smultron, hallon och en kryddträdgård. Flera barn har redan njutit av bären och nu är nästa omgång på väg att mogna.

- Här finns något att hitta på för alla åldrar! Vi vill gärna att Biorkabacken ska bli en naturlig mötesplats för Björkåsborna, unga som äldre, fortsätter Hanna Holmström Tomic. Pergolan med sina bord och bänkar är perfekt för barnkalas till exempel!

Kuriosa om namnet

Namnet Biorkabacken kommer ur det fornnordiska namnet för björk, ett trädslag det finns gott om i Björkås.

Förbo är ett bostadsföretag som ägs gemensamt av kommunerna Härryda, Mölndal, Lerum och Kungälv. Vi äger och hyr ut cirka 5 800 lägenheter, radhus och parhus fördelat på 62 områden och 19 orter i de fyra kommunerna. Nära naturen men aldrig långt från stadens puls. På Förbo har vi ett engagerat och serviceinriktat förhållningssätt till våra kunder och vill att de som bor hos oss ska ha stora möjligheter att kunna påverka sitt hem. Vi tror på ett långsiktigt arbetssätt som utvecklar hyresrätten.