Målerås IF erbjuder sina anläggningar till träningsläger i Glasbyn Målerås

Målerås IF har själva byggt och äger en sporthall på 620 kvm, en fotbollsplan med gräs och en tennisbana med asfalt. Som på så många andra små orter har underlaget att bedriva aktiv idrottsverksamhet minskat kraftigt.

- Vi vill därför att Målerås IF:s anläggningarna skall komma till användning. Till en låg kostnad erbjuder dem nu till andra föreningars träningsläger eller tävlingar, säger Jonas Persson, ordförande i Målerås IF.

Orientering

Skogarna runt Målerås är utmärkta till orientering, både till träning och tävling. Lessebo OK och Nybro OK har ritat kartor till den lättsprungna men spännande terrängen och har förlagt både träningsläger för undomar liksom tävlingar till området. Kartorna är även tillgängliga för andra föreningar.

Boende och mat

Det unika med Glasbyn Målerås är att här finns allt man behöver för att genomföra ett träningsläger eller tävling. Målerås Vandrarhem B&B är ett f.d järnvägshotell, som renoverats. Tillsammans med sitt annex kan man erbjuda ca 40 bäddar och frukost. Wärdshuset Hyttan, mitt i glasbruket, lagar god husmanskost och kan som extra aktivitet erbjuda hyttsill med glasblåsning.

Kick-off-aktiviteter

Utöver hyttsill med glasblåsning finns en skyttebana, ”Vandra 7 km i istidens fotspår”, cykelutflykter, grillning, fiske och bad. Stor samlingslokal finns i Folkets Hus, för både aktiviteter och sekreteriat.

För mera information:

Jonas Persson, ordförande i Målerås IF, tel. 0705-939 045

Frank Fender, Vandrarhemmet B&B, tel. 0481-311 75

www.maleras.nu

• Turism

Målerås utvecklades när järnvägarna - Nybro-Sävsjöström/Nässjö och Målerås-Kosta kom till byn i slutet på 1800-talet. Målerås Glasbruk etablerades 1890 och är idag Sveriges största privata glasbruk med egen kristallshop. Ägare är designern och mästargravören Mats Jonasson. I Designarenan finns utställning och försäljning från sju av Sveriges bästa glasblåsarmästare/studioglashyttor. Sedan l930-talet finns en läderindustri med shop. Målerås Meknaiska tillverkar bl.a. utetrum och pooltäckningar. Målerås Vandrarhem B&B med 40 bäddar, bageri/café (sommar), affär och bensinmack, presentshop ger service till turister och boende.

Åke Petersson

Presskontakt Projektansvarig Projekt 070-317 22 11