Att vara anställd är fint!

Att vara anställd är fint!

Både myndigheter (tex ESF) och organisationer (tex SKOOPI) vittnar om att det startats många sociala företag de senaste åren men få av dem blir långsiktigt hållbara och framförallt är det oklart hur många som uppfyller kravet från Tillväxtverket om att stå oberoende från det offentliga.

Det görs och har gjorts en mängd insatser från offentlig sida (mässor, riktade europiska och nationella projektmedel samt lokala insatser) för att personer långt ifrån arbetsmarknaden ska starta egna företag. Likväl som alla personer inte är ämnade för att bli sjuksköterskor, lärare, busschaufförer eller snickare så är inte alla personer som står långt ifrån arbetsmarknaden ämnade att bli egna företagare.

Att starta företag är lätt, men att driva dem affärsmässigt och långsiktigt hållbart är svårare. Det vore intressant att se en granskning av alla sociala företag och se vilka som faktiskt uppfyller Tillväxtverkets krav driver näringsverksamhet med övergripande ändamål att integrera
människor, med stora svårigheter att få och/eller behålla ett arbete, i arbetsliv och samhälle
skapar delaktighet för medarbetarna genom ägande, avtal eller på annat väldokumenterat sätt i huvudsak återinvesterar sina vinster i den egna eller liknande verksamheter är organisatoriskt fristående från offentlig verksamhet

Idag finns sociala företag som inte är fristående från det offentliga då de får handledare och lokaler betalda av kommunen. Detta snedvrider konkurrensen för övriga sociala företag som lägger kraft, tid,
resurser och energi på att verkligen uppfylla Tillväxtverkets krav på att vara oberoende samt även arbetar för att bli långvarigt ekonomiskt hållbara.

Alla kan inte vara företagare eller arbetsgivare och det är därför ologiskt, oekonomiskt samt ofördelaktigt för individerna att det offentliga och organisationer medverka till att ”alla” som står långt ifrån arbetsmarknaden ska bli företagare. Att vara anställd är fint och de flesta, i arbetsför ålder, i landet är anställda. Utan alla anställda skulle myndigheter, företag och organisationer inte fungera!