Fler i arbete om sociala företag får ge utbildning

Fler i arbete om sociala företag får ge utbildning

Det känns tråkigt att inte kunna ge utbildning i de sociala företagen till deltagare från fas3. Många gånger har sociala företag möjligheter att ge utbildningar genom andra samarbeten, projekt eller genom egna organisationen. Det är beklagligt att detta inte kan komma deltagaren i fas 3 till gagn. Vi skulle kunna höja antalet personer som kommer ut i arbete/studier ytterligare om vi fick erbjuda deltagarna att delta i de utbildningar vi själva erbjuder och arrangerar eller som våra samverkansparter gör eller i gemensamma projekt.

Skyddsvärnet har fått ett avtal med Stockholms stad Jobbtorg vad gäller arbetsförberedande insatser. Vi är enda leverantören av dessa insatser när det gäller området hotell/restaurang. Idag kan vi inte ge en deltagare från fas 3 plats i dessa utbildningar.

Det har alltid påpekats att kunskap är makt. När det finns ett stort antal organisationer som är villiga att erbjuda mer makt, genom kunskap, så är det sorgligt att behöva säga nej till människor som vill förkovra sig.

Ge sociala företagen möjlighet att få ge sina deltagare, i sysselsättning och arbetsträning, de utbildningar som erbjuds inom organisationen eller i samarbete med andra. Detta kommer att ge fler människor arbete och självförsörjning.