Grim arbetstränar på Skyddsvärnet Secondhand. Här berättar han om utmaningar och värdefulla insikter inför framtiden. Foto: Skyddsvärnet

Grim arbetstränar och drömmer om att jobba som serietecknare

Efter många år som arbetssökande började Grim att arbetsträna på Skyddsvärnet Secondhand. Genom arbetsträningen har han fått stöd i att komma fram till vad han vill satsa på i framtiden.

Grim var arbetssökande i många år och gjorde vad han kunde för att hitta ett jobb. Han provjobbade en del och tog mindre ströjobb utan att det ledde någonstans.

– Jag skulle börja på Samhall tidigare i år, men det fungerade inte för mig. Det var då en handläggare hänvisade mig hit, säger Grim.

Grim startade sin arbetsträning på Skyddsvärnet Secondhand i mars. Han började snabbt att trivas i omgivningen och ville bli kassavärd.

Började i kassan
– Jag började som kassavärd och arbetade som det i flera månader. Det gick bra utåt sett, men efter en tid kände jag att det blev för mycket med det sociala för mig.

Grim har Aspergers syndrom och ADHD samt lättare dyslexi. Han kände sig utmattad av att stå i kassan och efter samtal med sin handledare kom Grim fram till att det var bättre att byta arbetsområde.

En viktig insikt
– Jag är introvert och kände att det blev för mycket prat med kunder och siffror i kassan. Jag kom till en viktig insikt och lärde mig vad jag klarar av och vad jag inte klarar av. Jag försöker alltid göra det bästa jag kan i alla slags arbetsuppgifter, men vissa uppgifter är man inte gjord för och det är bra att få den insikten.

Grim fick istället börja på skivavdelningen där han landade i rätt typ av arbetsuppgifter och nu trivs han väldigt bra med arbetsträningen.

Stjärna på skivavdelningen
– På skivavdelningen arbetar jag med att sortera, rengöra och plombera, för att sedan få ut allt i butik. Det är fortfarande många som köper CD-skivor, LP-skivor och DVD-skivor, vilket är roligt. Finns det inget att göra på skivavdelningen så hjälper jag till på andra avdelningar.

Drömmer om framtiden
– Jag älskar att serieteckna. Jag ritar egna serier och drömmen är att leva på det. Jag fick en serie publicerad i tidningen Pondus år 2011, vilket är ett roligt minne.

Grim kämpar på och jobbar med sig själv hela tiden.

– Det är jobbigt med den sociala biten och det är något jag alltid kommer att leva med. Vissa dagar är bättre än andra. Arbetsträningen är ett steg på vägen.

Läs mer om arbetsintegrering och Skyddsvärnet Secondhand här.

Skyddsvärnet - anno 1910 är en non-profit organisation som förebygger social utslagning och skapar bättre förutsättningar för människor i samhället. Vi är partipolitiskt och religiöst obundna. Läs mer om oss på www.skyddsvarnet.se

Relaterat innehåll